Kreta 2004

Sommeren 2004 besluttede vi skulle være en charterferie til Kreta – Grækenland trækker rigtig meget, men indtil nu har vi syntes at turen med bil og camp-let var lige i overkanten til vores 3 ugers sommerferie.
Efter en del søgen rundt på internettet faldt vi for hotellet Menia i Platanias ved Chania. Hotellet levede op til vores krav: Kort til vandet (det ligger faktisk på stranden), kort til byen, restauranterne og butikkerne og samtidig skulle der være mulighed for 3 opredninger. Dertil skulle prisen være fornuftig i juli måned!

Ferien endte med at blive en rigtig familieferie, for efter at vi havde bestilt, erfarede vi, at Sørens søster og mand meget tilfældigt også skulle holde ferie på det samme hotel. Et par dage forskudt i forhold til os, men vi ville få 4 dage sammen.

Billederne på denne del af hjemmesiden er indskannede papirbilleder og kvaliteten er ikke så høj.

Vi fik en 2-værelses lejlighed med pooludsigt – havudsigten fik vi gratis med!
I lejligheden gik man direkte ind i soveværelset. Herfra var der tillige adgang til bad/toilet og stue/køkken. I stuen var de tre opredninger, men vi satte den ene seng uden for døren, for den mindste sov alligevel oppe i vores seng.
Fra stuen var der adgang til en lille altan, hvor man lige kunne sidde 5 personer og nyde den fantastisk udsigt ud over havet.

Stranden er primært klippe ved vores hotel – alternativet er små sten.
Man skal lige holde et ekstra øje med børnene på stranden – og det af flere årsager: for det første, så er de store kalkstensklipper rigtig glatte, når de er våde. Og for det andet, så bliver det hurtigt dybt. Faktisk går man fra ca. 15 cm til 150 cm på et skridt. Klipperne er til gengæld kun inde ved kanten og længere ude er der den skønneste sandbund. Der er revler og ude på dem er der mulighed for at lege.

Når man er på Kreta, så skal man selvfølgelig også danse zorba – eller se nogle grækere danse!

Mange af restauranterne har en fast zorba-aften hver uge for at trække gæster til og showet indbefatter dels zorbaopvisning og zorbadansetræning for os turister!
Her er vi på Restaurant Astrea i den gamle bydel i Platanias, hvorfra der i øvrigt er en flot udsigt ned over byen.

Hvis man vil have 360 grader panoramaudsigt over byen, havet og baglandet og samtidig spise godt, så skal man gå op forbi restaurant Astrea og længere op i den gamle bydel - helt op på toppen til restaurant Vigli. Der er bare skønt.
Men i det hele taget ligger der mange skønne restauranter oppe i den gamle del af byen, men de bedste fiskerestauranter nok ligger nede ved vandet.

Dagene på vores charterferier bliver primært brugt til ren afslapning. Vi kan ligge i skyggen af en parasol i timevis og bare kigge ud over vandet.
Eller læse en af alle de bøger, man har glædet sig til at læse. Det gør vi også på vores campingferier, men i kraft af, at de varer 4 gange så længe, så er der mere tid til dels afslapningen og dels at besøge forskellige steder. Vi lejer dog altid en bil i mindst en dag, når vi er af sted på en charterferie. Og så kører vi en lang tur rundt og ser os om. I år er ingen undtagelse og ekspedienten i biludlejningsbutikken foreslår, at vi kører op gennem bjergene og ud til Elafonissi-stranden. Køreturen ud til denne strand er meget smuk – når man kommer i juli, så er Kreta ved at være afblomstret og brun, men det gør ikke oplevelsen mindre. Oppe i bjergene støder vi på en lugt så slem, at man tror det er løgn. Vi tror, det var noget gæret oliven-snask fra olivenolieproduktionen, som blev brugt som gødning i olivenlundene. Nogle dage senere, da Sørens søster og hendes familie kører samme vej, er stanken fuldstændigt væk.

Vel ankommet til Elafonissi-stranden så tager vi en tur i vandet.

Elafonissi-stranden er en stor sandstrand, med det lækreste, klare blå vand og med mange fisk, som er til at få øje på, når man snorkler rundt. Der var også mange mennesker, men der virkede langt fra overbefolket - undtagen måske hvis man snorklede rundt i det område, hvor der var flest fisk.

Det sværeste var, at finde en parkeringsplads til bilen!

På vej tilbage fra stranden kørte vi forbi klosteret Moni Chrisoskalitissa.

Der er mulighed for at komme ind i deres kirke og hvis man ikke er behørigt påklædt, så har de nogle grå klædningsstykker, som man kan låne. Vi sneg os nu ind uden....

Længere henne af stranden i forhold til vores hotel ligger sommerferiens legetøj: faldskærmsflyvning efter motorbåd!

Selve flyveturen var en fantastisk oplevelse – der var stille oppe i luften, man kunne se meget langt væk og det føltes overhovedet ikke koldt at hænge deroppe i badetøj.

Badetøjet var nødvendigt, for man landede ude på dybt vand. Derfor var man også i ført redningsvest og selve landingen foregik så blidt, at vi ikke fik hovedet under vand – så selv os med briller kunne nyde turen.

Rundt i Platanias kører et lille rødt tog. Vi bookede til en 2-timers rundtur i baglandet mellem olivenplantager og appelsinlunde.
Undervejs gjorde vi holdt, så passagererne kunne få smagsprøver på appelsinerne og evt. købe nogle. Et stykke ude vendte vi ved en lokal kirke. Her var der mulighed for at købe drikkevarer, men der var også en vandpost.

Alt i alt en fin tur - trods larmen fra toget og som passende sluttede nede i Platanias ved spisetid!

Fakta om ferien:

HotelMenia/Platanias
RejseselskabVing
Antal personer2 voksne og 3 børn
Pris for rejsen ex. forbrug17745 kr.