Bornholm 2003

Her tilbage i 2006 holdt vi bare en campingferie og derfor kommer beretningen herunder. Allernederst på siden findes en række fakta og link omkring denne ferie. Vi må også indrømme, at vi ikke var helt så flittige med kamera og blyant den gang.

Billederne på denne del af hjemmesiden er indskannede papirbilleder og kvaliteten er ikke så høj.

For første gang i mange år var vi i 2003 på camping i Danmark. Dette forår havde vi investeret i vores første, meget brugte camp-let og vi glædede os til at prøve den i længere tid. Vi prøvede en kort tur til Nordsø Camping i pinsen – det blev en noget blandet fornøjelse, fordi det blev et voldsomt uvejr, så vi tog hjem før tiden. Men så blev det sommerferie og turen gik til Bornholm – denne skønne ø med noget, der lugter lidt af bjerge!

Færgebillet og ophold bestilte vi gennem ’Det lille Rejsebureau’ og vi holdt alle 14 dage på den samme plads, nemlig: Dueodde vandrehjem og camping.

Vi kørte fra Odense kl. ca. 8 om morgenen og krydsede uden problemer Storebæltsbroen og Øresundsbroen og ankom til Ystad i god tid til færgen. Efter en lang og kedelig sejltur – godt man skulle med hurtigfærgen hjem – ankom vi til campingpladsen ved 16-tiden efter ca. 300 km. Dueodde Vandrehjem og Camping lå skønt ned til stranden på Dueodde. Pladsen var ikke opdelt i parceller og vi måtte selv finde en plads. At pladsen ikke var opdelt i parceller gjorde, at der især i vores sidste uge var ved at opstå situationer, hvor de der lå bagerst ikke kunne komme ud for andre campingvogne/telte og træer.
Vi valgte en plads med skygge og sol i et roligt hjørne ikke så langt fra legeplads og toiletter.
Bade- og toiletforhold var lækre, personalet gjorde konstant rent. Det var bare uheldigt, at man i dameafdelingen skulle over det våde gulv foran bruserummene for at komme på toilettet. Det betød, at førstehåndsindtrykket af baderummene var, at der altid så snavset ud.
Pladsen havde egen indendørs pool – vi prøvede den en enkelt gang og den var udmærket.
Der var en lille butik på pladsen med det mest nødvendige. Ellers var der dagligvareforretninger i Snogebæk og Nexø.

Hjemmefra havde vi planlagt en del udflugter og forberedt børnene på lange gåture! Mange af udflugterne valgte vi, fordi vi kunne huske stederne fra vores folkeskoleture for mange år siden.

Første tur gik til Hammershus Slotsruin.
Man ved ikke, hvor længe her har ligget en borg, men den blev i middelalderen benyttet af ærke- bisperne i Lund. Siden blev den opgivet som forsvarsværk og blev en overgang fængsel og hjemsted for øens garnison.
Siden gik den i forfald og mange hentede bygningsmaterialer her. Borgruinen blev fredet i 1822.

Fra Hammershus gik vi ned til Løvehovederne, som nok ikke ville vinde en look-alike- konkurrence.

Herfra videre ned forbi den lille Hammer havn og videre ud på Hammerknuden. Hammerknuden er en rundklippe, som blev dannet, da en gletcher gled hen over den. Den er 82 m. høj og adskilt fra resten af Bornholm af en sprækkedal, hvor Hammersø ligger nede i bunden.
Vi gik ud forbi Opalsøen, som oprindeligt er et stenbrud og videre forbi Hammersø og ud til Salomons Kapel.

Der var meget smukt hele vejen og fra Salomons kapel stak vi ind over Hammerknuden tilbage til Hammershus og bilen

En anden lang gåtur kom til at foregå i Almindingen.

Vi startede i Ekkodalen, hvor vi fik ekkoet til at virke. Ekkodalen er Bornholms største sprækkedal.
Fra Ekkodalen fortsatte vi op til Rytterknægten – det gik temmelig stejlt opad nede fra Ekkodalen, men resten af turen var let.

Rytterknægten er Bornholms højeste punkt med 162m. Kongemindet på toppen er oprindeligt rejst i 1856 til minde om Frederik d. 7. og grevinde Danners besøg få år inden. Først byggede man kun stentårnet, men da skoven allerede få år efter skyggede for udsigten, tilførte man i 1899 ståltårnet oven på.

Fra Rytterknægten fortsatte vi til Lilleborg, som er en af landets ældste kongeborge, bygget i 1100-tallet som modvægt til ærkebispens Hammershus.
Herfra gik vi videre til Rokkestenen, som vi fik den til at rokke! Stenen hviler i følge sagnet på en diamant og er en stor vandreblok efterladt af isen for 11000 år siden.

Fra Rokkestenen fortsatte vi videre til Gamleborg, som var folkets tilflugtssted i ufredstider.

På vej tilbage til campingpladsen lagde vi vejen forbi Østerlars Rundkirke.
Kirken er den ældste af rundkirkerne og er fra ca. 1150. Kirken er oprindeligt en forsvarskirke og havde oprindeligt ikke det kegleformede tag, men en åben skytte- og vægtergang øverst.
Det er den eneste rundkirke, hvor den midterste søjle er hul og her har man så placeret døbefonden.

Joboland – tidligere kendt som Brændegårdshaven – var næste udflugt.
Der var nu ikke mange aktiviteter der trak i vores store børn på 13 og 16 år. Badelandet var ok, men det var ikke muligt at opholde sig nær bassinet og holde opsyn med børnene i vandet – træls! Ud over aktiviteter og badeland var der også en lille dyrehave med f.eks. hjorte og æsler.

Selvfølgelig tog vi også en tur til Christiansø.
En dejlig dag med solskin og stille vejr – ganske perfekt til turen!
Christiansø og Frederiksø er en del af Ertholmene og er oprindeligt bygget som fæstningsværk mod den svenske flåde. Siden 1863 har der ikke været militær virksomhed på øen, men det er stadig den danske stat, der ejer øerne. I dag lever man primært af fiskeri og turister.

Christiansø og Frederiksø indbyder til en lang travetur – dels rundt i de gamle fæstningsværker og dels inde i de gamle soldatergader med de gule huse og toppede brosten eller mellem de små soldaterhuse med små haver omkranset af stengærde, hvor soldaterne førhen - i deres fritid - dyrkede grøntsager, som supplement til deres ensidige kost.

En tur op i fyrtårnet, som på underligste vis er bygget mellem Store tårns yder- og indermur blev det også til.

St. Tårn er fæstningens ældste bygning fra 1684 og er kernen i hele byggeriet. Fyrtårnet er kommet til i 1805.

Trappen op i fyrtårnet var meget stejl og var til sidst nærmest en stige op gennem et loftshul. Heroppe fra var der dog en fantastisk udsigt ud over hele øriget Ertholmene og vi fik også øje på den åkande-sø, som Søren så ofte har talt om, at han så for mange år siden.

Da vi kom ned fra fyrtårnet fandt vi åkande-søen, som nok var knap så idyllyrisk i dag som for 40 år siden!

Vi tog også en tur ud til Døndalen – her findes Danmarks højeste vandfald – når der ellers er vand i det! Og det var der ikke meget af denne sommer!

Herfra fortsatte vi ud til Jons Kapel, som havde nogle dejlige klipper at klatre rundt i! Men som også havde en utrolig lang trappe ned til indgangen.

Tæt på campingpladsen findes Dueodde Fyrtårn. Der er 196 trappetrin op og der er en fin udsigt ud over vandet og terrænet.

Ved foden af fyrtårnet fandtes et par butikker, en restaurant og en god isbutik, med store, billige softice. Det tog ca. 10 min at gå herud fra campingpladsen, så her fik vi ofte vores dessert.

Samtidig kunne vi så nyde synet af de vilde kaniner, der legede langs stien. Jons kapel

På afrejsedagen havde vi en del ventetid inden vores færge sejlede og den brugte vi på at besøge NaturBornholm – et oplevelsessted, hvor store og små kan trykke på knapper og dreje på håndtag og blive klogere på naturen og på Bornholm. Et alle tiders sted.
Vi lagde også vejen forbi Nylars Rundkirke og Nyker Rundkirke, men så sagde børnene også stop – ikke flere rundkirker!

Efter 14 dejlige dage lagde vi næsen hjemad igen og selvom det vejrmæssigt blev noget blandet og langt fra så varmt, som vi plejer at have det sydpå, så blev det en rigtig god ferie.

Fakta om ferien

Antal kilometer i alt1129 km
Antal overnatninger14
Antal personer5
Forbrug pr. dag1058 kr.
Færge inkl. overnatning5190 kr.
Vignetter og vejafgifter1640 kr.

Besøgte campingpladser på ferien:

CampingpladsPris pr. natRestaurantInternetTemperatur
Dueodde Vandrerhjem og Camping5190 kr. inkl. færge922 kr.??