Frankrig 2007 - del 1

Turen fra Odense til Paris forløb gnidningsløst. Vi forlod Odense fredag den 6. juli kl. 20.00 og ankom til Camping International de Jablines kl. 11.30. I år havde vi indkøbt en gps, som hjalp os trofast – uden at blive det mindste sur! – da vi kom forkert af motorvejen i Paris. Vi blev ret imponeret over, hvor hurtigt hun fandt en alternativ vej for os. Rigtig dejligt! Vi fik hurtigt tildelt en plads da vi ankom, og der var under hele vores ophold hele tiden ledige pladser.

Pladsfakta: Camping International de Jablines ligger ret perfekt, når formålet med besøget i Paris er et besøg i Disney-land og i Eiffeltårnet. Pladsen er pæn ren, badefaciliteterne er fine med meget lidt kø og rigeligt med varmt vand. Parcellerne er store, men vores havde ikke megen skygge. På parcellen var der var græs til at placere camp-letten på og et asfalteret stykke til bilen. På pladsen er der en lille butik og der er et stykke til det nærmeste supermarked. Der er et pizzeria, som vi ikke prøvede, ved søen.
Pladsen er en del af et fritidsområde med badesø, sejlads og andre aktiviteter. Vi prøvede ikke søen denne gang, da vejret under vores ophold ikke var i top. Der er entre til området, men det er gratis for campister.

Dagene i Paris var stort set planlagt hjemmefra alle sammen! 1. dag gik turen til Disney-land bare 8 km væk. Selvom vejret langt fra var perfekt, så var der mange mennesker.

Vi var her sidst for 10 år siden og dengang var kun de to store børn med. De kunne huske en del af aktiviteterne – nogle af dem, fordi de var sjove og nogle af dem, fordi de dengang var for små til at prøve dem! Derfor var de klar til rutschebanen i de røde bjerge, spøgelseshuset, Indiana Jones-rutschebanen og måneraketten. Derudover krydrede vi det med ture i f.eks. tekop-karrusellen og Pirates of the Carribean-aktiviteten.

Paraden i år er i anledning af parkens 15 års fødselsdag en parade med figurerne fra Disneys største succeser. F.eks. Anders And-figurerne, Peter Plys og Løvernes Konge.

Disneyland er utrolig flot, meget velplejet og poleret. Der er ikke et græsstrå, som står forkert! Der er også mange mennesker og køer ved stort set alt. Op til 80 min stod vi og ventede i en kø. De har et ’fast-tour’-system, som gør at man kan booke en plads. Man kører simpelthen sin entrebillet igennem maskinen ved attraktionen, som man ønsker at prøve og så får man sin billet og en bon retur. På bonen står der et tidsrum, hvori man skal komme tilbage og prøve aktiviteten. Og i princippet skulle man så kunne gå direkte op i aktiviteten uden om køen, men vi oplevede flere steder, at vi blot kom i en – væsentlig – kortere kø. Man kan kun have booket en ’fast-tour’ af gangen.

Vores anden udflugt gik ind til Paris. Ved Disneyland findes et stort p-hus og en togstation. Vi købte en mobilis-billet til 5 zoner – den gælder til togturen ind til Paris (og retur) og til hele metrosystemet. Meget praktisk og den billigste løsning.
Først tog vi ind til Sacre Cæur. Den er utrolig flot, når man går op mod den nede fra Place St. Pierre. Sacre Cæur blev påbegyndt i 1876 og færdiggjort i 1919. Kirken har et orientalsk udseende med sin ene store kuppel og de 4 mindre kupler.
Vi tog en tur rundt inde i kirken, mens dagens første tordenbyge gik forbi. Det kan godt anbefales. Efter Sacre Cæur tog vi turen ned gennem Montmartre. Sacre Cæur
Montmartre ligger på en 325 m høj kalkstenhøj, hvor – ifølge legenden – St. Denis, Paris’ første biskop og præsterne Eleuthenius og Rusticus blev halshugget omkring år 250 e.kr. Ned gennem Montmartre så vi på kunstnere og torve. Og Molin Rouge udefra….

Herfra tog vi metroen til Triumfbuen, hvor den næste store tordenbyge kom. Men der var fint tørvejr under benene på buen!

Triumfbuen er fra 1836 og bestilt af Napoleon og er bygget som mindesmærke for den store Arme.
De vigtigste ting er den ukendte soldats grav, hvor der brænder ild døgnet rundt (også i en kraftig tordenbyge) og et relief med titlen ’De frivillige drager i kamp i 1792’.

De 30 skjolde under buens tag viser de sejrrige slag, som Napoleon har udkæmpet i enten Europa eller i Afrika.

Fra Triumfbuen gik vi ned til Eiffeltårnet. Selvfølgelig skulle vi helt op i toppen og vi stod i kø i ca. 40 min. for at få en billet. Heldigvis primært i tørvejr!

Eiffeltårnet er bygget i 1889 til den store verdensudstilling i Paris og er opkaldt efter manden bag: Gustave Eiffel.
Det er 324 m højt og nittet sammen af 18038 stk. jern og det vejer ca. 7000 tons.
Udsigten fra den øverste platform i 309 m. højde er fantastisk og heldigvis klarede det rigtig pænt op og der var ikke megen dis i luften, så vi kunne se langt væk denne gang. Fra Eiffeltårnet gik turen videre ned til Pont Alexander III og en metrostation i dennes nærhed og vi vendte godt brugte tilbage til campingpladsen.

Den sidste udflugt her i Paris gik til Asterix-parken. Endnu en forlystelsespark og temaet er selvfølgelig Asterix. Den er ældre end Disneyland, men ikke så kendt i Danmark.

Den har de sejeste rutsjebaner, ikke så mange mennesker og væsentlig kortere køer!
På den dag, Vi var der, nåede vi faktisk at prøve alle de kørende aktiviteter, men sprang delfin- og Asterix-showet over.
Som sagt har Asterix-parken nogle fede rutschebaner – f.eks. en trærutschebane, som gik helt utroligt stærkt og en anden med 5 loop!

Der findes også nogle fine Asterix-tableauer og der går mennesker rundt i parken, som er klædt ud i henhold til Asterix universet. Det hele er ikke helt så gennemført som i Disney-land og parken er ikke så fin og poleret, men vores børn ville vælge den frem for Disney-land, hvis de skulle vælge mellem de to.

Til sidens top Vi forlod Paris den 12. juli for at køre ned til Alperne. Efter 8 timer og 15 min. og 680 km. ankom vi til Camping Le Versoyen i Bourg St. Maurice kl. 18.00. Vi havde heldigvis booket en plads hjemmefra, for alt var udsolgt. Dels på grund af Tour de France 3 dage senere og dels på grund af de franske mesterskaber i kano- og kajaksejlads og delvist på grund af et eller andet stort rugby-stævne!

Pladsinfo: camping Le Versoyen er beliggende i udkanten af Bourg St. Maurice. Stedet er kendt som et vintersportssted og pladsen har da også åbent hele året.
Vores parcel var med en fin skyggefordeling og dejlig stor, så der var plads til både camp-let og telt og bil. Der var pænt rent overalt og fint med varmt vand i bruserne. Der var sjældent badekø.
Tæt på findes et offentligt friluftsbad, som vi ikke benyttede. Man kan købe brød i receptionen, men der ligger to store supermarkeder – det ene med bagerafdeling – ca. 200 m fra pladsen. Der er adskillige pizzeriaer og restauranter i byen og det tager ca. 10 min. at gå ned til bymidten. Camping Le Versoyen
Formålet med denne plads var, som tidligere nævnt, at se en Tour de France etape. Nærmere bestemt 8. etape fra Le Grand-Bornard til Tignes. De skulle op over en stak bjerge denne dag og vores bjerg – Montée d’Hauteville – var det andet sidste denne dag og i kategori 1. Vi håbede derfor, at feltet var blevet splittet, så de kom forbi af flere gange!

Vi tog turen op over Montée d’Hauteville i bil 2 dage før løbet kom forbi. Dels for at se hele turen op over bjerget og dels for at finde et godt sted at være på selve dagen.
Her to dage før løbet, havde de første autocampere parkeret og gjort klar til rytternes komme!

Turen op til toppen var utrolig smuk, men ikke så skræmmende i bil! Max. 7 % stigning. Nedkørslen derimod var vi ret meget i tvivl om! Vi mente ikke, at det kunne passe, at løbet kørte af så smalle veje, hvor der oven i købet lå grus på vejbanen. Men det gjorde det!
På selve Tour-dagen pakkede vi tæpper, mad, underholdning, solcreme, fotoapparater og vand i rygsækken for at gå ca. 6 km. op af bjerget til vores udvalgte hårnålesving.

Nu føltes de 7 % til gengæld rigtig slemt – det var ca. 30 grader varmt og fuld solskin!

Vi havde købt et detaljeret kort over området og kunne derfor ind i mellem skyde genvej af mindre stier fra et hårnålesving og op til det ovenover. Men så var stigningsprocenten også væsentlig over 7 procent!

Undervejs var der frisk kildevand i store kar, så vores vandforsyninger blev løbende fyldt op. Det var ret godt, for så var vi sikre på ikke at løbe tør i løbet af dagen.

Vi nåede op til ’vores’ hårnålesving omkring kl. 11.00 og det var heldigt nok, for da kunne man stadig sikre sig en plads i skyggen til ventetiden!
Vi kedede os ikke et sekund, for der var rigtig mange amatør-cyklister, som skulle prøve kræfter med bjerget inden det gik løs med selve løbet.

Kl. ca. 14.30 kom karavanen så forbi. Det er sponsorerne som kommer kørende i de mærkeligste forklædte køretøjer og kaster reklameting ud til publikum. F. eks. cremer, små legetøjsbiler, kuglepenne, nøglering, saltkringler, Haribo-slikposer, franske Anders And blade, snavsetøjsposer og klappølser.

Det tog ca. 1 time før de alle var kommet forbi og ca. ½ time sener kom de 3 første cykelryttere fra løbet så kørende.
Med Michael Rasmussen i spidsen! Bedre kunne det næsten ikke være! Selvom Michael Rasmussen senere i løbet blev fyret fra Rabobank og måtte udgå af Tour de France, så var det stort denne dag!

I løbet af den næste halve time kom resten af rytterne så over bjerget og vi kunne pakke sammen og begynde at trave tilbage ned i dalen! En stor oplevelse rigere! Og i endnu bedre humør blev vi, da vi senere erfarede, at Michael kørte sig i gult denne dag...

I kan finde andet afsnit i beretningen her: