Forårsmatriklen
Svendborg Sund Camping 2017

Endelig!!!
Påsken faldt sent og da det havde været superflot solskin allerede i marts, så havde det været svært at vente helt til den 7. april med at skulle ned på vores Forårsmatrikel på Tåsinge.
Da det så ENDELIG blev tid, så var vejret skiftet, så i stedet for lunt vejr, så fik vi voldsom blæst og regnvejr. Bortset lige fra den dag vi satte teltet op...
Men vi flyttede naturligvis ind hele påsken, overleve det dårlige vejr, varmede forteltet godt op og hyggede med Morten, som havde nogle dage fri og som derfor gerne ville med på camping.

Naturligvis skulle vi også en af de første dage en tur ud på Skansen. Vi elsker jo det område. Dels er der smukt og dels skifter det næsten udseende fra dag til dag...

Alle vand-kanalerne giver samtidig området en udseende, som vi ikke kan lade være med at lege med når vi fotograferer.

Næsten hvert år når vi kommer tilbage til pladsen, så er der sket noget nyt. I år må vi sige, at der er sket flere store ting.
For det første, så bliver den ene lille hytte tilføjet et toilet som et forsøg. Håndværkerne har rodet med det i lang tid, men vi er sikre på, at det nok skal blive godt.

For det andet så er de gamle dametoiletter blevet renoveret. Virkelig renoveret. Rummet er nu blevet til to nye rum med toiletter og baderum - et til damer og et til mænd. Og det gamle herretoilet er lukket helt af.
De nye toiletrum er blevet ultra lækre. Og med en dejlig varme, som der ikke var meget af tidligere.

Nogle af de meget blæsende dage blev brugt på Øhavsstien på Nordlangeland. Og selvom det blæste meget, så blev det en dejlig tur.
Vi fik travet rigtig mange kilometer primært langs vandet og nød den blå himmel og den sol, som vi dog kunne mærke, når vi gik i læ...

Vi har jo en forkærlighed for sjove skilte og på Langeland fandt vi dette med egernet på. Skiltet er sat op, fordi der på Langeland er en lille bestand af sorte egern. Det sorte egern findes flere steder, men da det blander sig med det røde egern, ville man gerne bevare en gruppe af rent sorte egern. Dette kunne ske på Nordlangeland, idet der ikke fandtes nogle egern i forvejen. Der er derfor blevet udsat en gentestet gruppe egern i 2011 og 2012 og i 2016 skønnede man at der var ca. 35-45 egern i gruppen.

På Langeland har vi jo også en forkærlighed for kunsttårnene. Vi har tidligere lagt billeder op fra nogle af dem - men da udstillingerne skifter løbende, så vender vi tilbage til dem igen og igen. Installationen herunder er af Keld Moseholm og hedder Rum i Rum i Rum - Hulrum, Rummelighed.
Den anden installation er af Lauge Voigt og hedder Grænseflader.

Vi fik også fundet tid til endnu en tur gennem Syltemae Ådal - en fantastisk ådal, men også meget mudret. Vi husker stadig da vi i 2014 tog turen i sandaler og måtte vaske fødder og sko i åen...
Denne gang var vi af sted i vandrestøvler, men i virkeligheden ville gummistøvler have været bedre. Men denne gang måtte kun Smilla en tur i åen for at bade... Men det var også nødvendigt, for hvor vi andre forsøger at finde en vej uden om, vader hun lige igennem...

St. bededag tog vi turen ud på Skansen 'den forkerte vej' og fik derfor kigget lidt den anden vej i forhold til hvad vi plejer at gøre. Det kan være en god øvelse...

Og så har Helle studeret orme... eller nok nærmere rakler... Men når de ligger på jorden i blæsten, så ser det næsten ud som om de bevæger sig. Lige at sige, hvilket træ der kommer fra, kan være svært, da hanraklerne ligner hinanden. Der skal man kigge mere på hunkoglerne, stammen og bladene...

Store Bededag - Skansen... Et fantastisk sted med så mange udtryk...

Lige efter Store Bededag - Skansen... Et nyt udtryk...

Endelig en weekend med solskin - og selv om det stadig blæste lidt for meget, så var der mere liv på pladsen end længe set.

Lejrchefen Maria benyttede lejligheden til at påbegynde ENDNU et projekt på pladsen. Helt ude på kanten blev der arbejdet på en stor træterrasse, hvor der efterfølgende blev rejst et udlejningstelt.
Hold da op, det ligger lækkert og om et års tid, når bevoksningen lige er helt vokset til, så bliver der en fin ugenert terrasse bag teltet...
Vi er HELT solgt...

Det blev Kristi Himmelfartsferie og vejret var omsider både sol og uden blæst - og vi besluttede at vi for første gang nogen sinde skulle ud at sejle med veteranskibet Helge! Den oplevelse har vi gennem alle årene talt om at vi skulle have, men først i år fik vi gjort alvor af det.
Helge er bygget i 1924 og sejler rutesejlads mellem Svendborg og Valdemar Slot og med 4 stop der imellem. Man kan stå på ved campingpladsen og så bare sætte sig tilbage og nyde turen.

På skibet er der brugt utrolige mængder af skibslak og messingpudsecreme. Lakken ligger tykt på alle træflader og messingen var så blank, at solen kunne blænde, når den lige ramte rigtigt!
Vi havde valgt at tage Smilla med og så nøjes med en enkelttur og så ellers gå tilbage fra Valdemar Slot. Det er en fin gåtur af Øhavsstien på 5-6 km.

Vi har mange gange gået ud til Troense og nydt gåturen. Men vi har også flere gange talt om de huse, der ligger dybt inde i skoven på nogle private veje.
I dag fik vi mulighed for at se husene og deres helt fantastiske beliggenhed på kanten af Svendborg Sund.

Men en billet, der gælder en lang tur, så blev vi bare siddende ved alle mellemstop mellem campingpladsen og Valdemar Slot.
Kort efter 'stoppestedet' i Troense fik vi et fint kig mod husene i vandkanten i Troense.

Vi nærmer os Valdemar Slot og nyder kigget ind på slottet ude fra vandet.
Planen var ikke at skulle ind og se slottet i dag, men bare spise en is og så gå tilbage. Og den plan holdt helt!

Der blev også tid til ind til Svendborg, hvor vi for første gang kom over og omkring Frederiksøen. På vejen derover kom vi først forbi Krøyers Pakhus. Krøyer var en af de dominerende købmandfamilier i Svendborg og de lod af flere omgange nogle pakhuse opfører bag butikken. De to bygninger, der er tilbage, er fra 1837 og 1767.
Vi kom også forbi det tidligere havnekontor med sin meget flotte indgang. Desværre står huest tilsyneladende bare og forfalder.

Selve Frederiksøen domineres i dag af Ring Andersens trlskibsværft og ikke mindst af Svendborg Skibsværft, som ejer der fleste af bygningerne på øen. Skibsværftet har stadig en del reparationer og på campingpladsen hører vi tydeligt fløjten, der signalerer pausestart og pauseslut...

En del af Frederiksøen er også blevet til en fest-sted, hvor der er mulighed for at spise og høre musik. Mon ikke den udvikling vil fortsætte, som vi ser det i så mange havne?

Her fra Jessen Mole sejler veteranskibet Helge ud fra. Her har man fået lavet en utrolig hyggelig havnefront med et fint springvand - Drengen og Svanen - fra 1869. Bag springvandet står billedhugger Herman Ernst Freund.
Vores anderledes tur rundt i Svendborg er ved at være slut. Her nyder vi udsigten fra Simac - søfartsuddannelsen i Svendborg.
Og naturligvis også lige springvandet på Torvet...

Og da Morten havde sat os af og lånt bilen resten af dagen, så stod vi nu i Svendborg og skulle retur. Og naturligvis smuttede vi ned på havnen og tog Helge - for det tager ikke mere end ca. 10 minutter at komme retur til campingpladsen og samtidig koster det ca. det samme som bussen - som tager MEGET længere tid.