Pakostâne - Kroatien

Efter nogle fantastiske dage i Bled fortsatte vi mod Pakostâne lidt syd for Zadar i Kroatien. Her havde vi fundet campingpladsen Camping Kozarica, der ligger helt ud til vandet. Og vandet ville vi have tæt på, for det er efterhånden en del år siden, at vi sidst har været ved Middelhavet og bade. Og når vi siger, at vi ville have vandet tæt på, så ville vi helst helt ud i første række at ligge. Derfor havde vi booket vores ophold hjemmefra - noget som vi kun gør, hvis vi har specielle ønsker til, hvor vi skal ligge eller hvis det af andre årsager er vigtigt, at vi bor præcis på den plads.

Kom vi så helt ud til vandkanten? Nej, ikke helt - vi lå i 2. række men havde stadig dejlig kort til vandet og en fantastisk udsigt. Kan man bare dumpe ind? Ja, da vi var der sidst i juni var der mange frie pladser - men naturligvis ikke dem der lå nærmest vandet.

Campingpladsen har et nært samarbejde med Adria som det ses på receptionsbygningen. Selve ind- og ud-tjekning foregik let og smertefrit. Der var styr på vores booking og vi fik udleveret et kort og vist, hvordan vi kom derned.

Midt oppe på pladsen ligger der en restaurant og en butik med lidt af hvert, bl.a. med frisk brød, forskelligt pålæg og masser af drikkevarer. Og slik, vaskepulver, legetøj osv.

Vores bookede plads var stor, så der var masser af plads til campingvognen, solsejlet og bilen. De sidste meter ned til pladsen foregik af en smal stenlagt vej, hvor der ikke var mulighed for at vende. Vi var heldige at ankomme, da pladserne på hjørnet var tomme, så vi valgte at bakke ned vores plads. Og i øvrigt at bruge moveren, da vi skulle derfra. For når man skulle fra vores sidevej og ud på en ikke meget større vej, så var det i et T-kryds med en grim stenmur på den modsatte side og et højt træ helt ude på det ene hjørne. Det er næsten på disse steder, at vi elsker vores mover mest.

I det område vi lå, havde alle pladser egen vandhane og afløb og elstanderen stod naturligvis lige bag vores vogn. Vi kunne godt se, at mange af de campister, der lå i området, lå der i længere tid. For de havde udendørskøkkenbord med.

Den del af campingpladsen, der ligger nærmest ved vandet, ligger på en skråning og der er derfor lavet terrasser på store dele af campingpladsen. Og det er jo lækkert. Men hvorfor man så ikke lige har jævnet pladserne ud, så der ikke skal bruges kile under det ene hjul - ja det overgår vores fantasi! Alle pladser er skæve kunne vi se - nogle valgte som os at klodse hjulet op - andre gravede det ene hjul halvt ned...
Andre steder stod der et træ midt på pladsen, som man pænt måtte tage højde for, når man skulle placere campingvogn, bil og evt. ekstra telte.

Længst oppe mod receptionen er pladsen mere jævn og her findes to områder - et område med meget skygge og et med mere sol. Området med skygge var præget af en del fastliggere med rigtig meget udstyr, mens området med meget sol var nomader på tur. Det var meget varmt i det solfyldte område, så vi var glade for vores skyggefulde område.

Pladsen har også rigtig mange hytter. Nogle blev lejet ud, men mange af dem var privatejede. De flotteste mobilehomes Adria Village lå på en skråning, men der var kun havudsigt fra den nederste række...
På pladsen var der 2 toiletbygninger, der begge var lækre og som blev gjort rene 5 gange om dagen. Vores den nærmeste lå tæt på vandet og her havde man valgt at der skulle anvendes et armbånd for at komme ind. For ellers blev de også brugt af tilfældige strandgæster.

Et hjørne af pladsen var tilegnet en lille have. De var vældig stolte af den, men vi så nu ingen der brugte den... Til gengæld var der mere gang i legepladsen, som var fint hegnet ind. Og det var nødvendig for den lå lige op og ned ad den eneste vej ned til og væk fra de pladser, der ligger ved vandet.

Lige ved siden af legepladsen var der en lille cafe med salg af drikkevarer, let mad som sandwich og is. Desværre kun is i papir, så vi valgte at gå ind til Pakostâne, når vi skulle have en is...

Og stranden - ja hvordan var den så? Der er bygget en cementmole langs hele pladsen og man skal derfor op og ned ad en stige. For os virkede det rigtig fint, men for mindre børn er det smartere at gå en lille smule ind mod byen til en flad strand.

Vandet var klart og lidt køligt lige når vi gik i, men lækkert efter et kort øjeblik. Der kan være en del strøm og vind i området, men hvis man holder sig inden for det indhegnede badeområde er der ikke så store problemer. Der er dog vildt mange søpindsvin så badesko er et klart must.

Og om aftenen var der den ene flotte solnedgang efter den anden.

Pakostâne

Campingpladsen ligger i udkanten af byen Pakostâne og det tager ikke mere end ca. 10 minutter at gå af en sti langs vandet og ind til bymidten. Det gjorde vi naturligvis mange gange for selv om byen ikke er speciel stor, så er der en pæn del aktivitet især på havnefronten.

Byen er i den grad præget af turister hele sommeren - især på havnen. Her er der et utal af bådudlejningsfirmaer, som tilbyder udlejning af alt fra vandcykler til store motorbåde. Og hvis man ikke har lyst til at lægge fra land, så kan man jo altid spise i en båd...

I området ved havnen bliver blomsterne passet og græsset både vandet og klippet. Men hvis man bevæger sig lidt i byens mindre gader, så er det hele ikke helt så velplejet. Til gengæld er det her butikkerne, som de lokale handler i, ligger. Her til højre ses dels en bager og bagved en slagter. Og når man går ind i sådan en slagterbutik og beder om 2 'beaf - grill' - ja så får man det lækreste kød til næsten ingen penge.

Byens sognekirke ligger midt inde i byen - man kan ikke undgå at se den. Den nuværende kirke er fra 1906, har 6 altre og hovedaltertavlen er en flot sag med maleri og guld.

Derudover er det ikke lykkedes os at finde mange oplysninger om kirken og dens inventar.

Et par sidealtre.

Uden for er der dels en skulptur af kardinal Balzeni Alojzije Stepinac, som var ærkebiskop i Zadar i perioden 1937-1960 - en periode præget af mange uoverensstemmelser og krige. Endvidere står der en gammel romersk søjle, der vidner om, at området har været beboet i meget lang tid.

På vej retur til campingpladsen går vi forbi byens strand. Lang og flad og med mange mennesker. Og lige på den modsatte side af stien tilbage til campingpladsen, kom vi også forbi en af de utallige små 'forhave-campingpladser', der findes i Kroatien. Sådan en lille have kan måske rumme 20 enheder og den var næsten fuldt belagt alle dage.

Vandliv

At bo ud helt ud til vandet kalder på vores indre badeand :D Især når vandet er så lækkert som det er her i Kroatien. Det er jo ikke nogen hemmelighed at vi geocacher. Nogle gange er de gemt lidt mere udfordrende og her i Kroatien er der tit gemt en ude på alle de små ubeboede øer...
Og ud for Pakostâne ligger tre små øer - alle med deres egen cache: Otok Sv. Justina, Otok Veliki Skolj og Otocic Babuljas. Vi besluttede at besøge dem alle tre...

Første skaffede vi os en gummibåd - det var let nok, for en kroatisk geocacher, der boede 5 campingvogne væk, tilbød at vi kunne låne hans. Dernæst tjekkede vi vind og strøm og blev enige om at starte i den anden ende af byen, så vi slap for alt for megen modstrøm/modvind. Dernæst satte vi kursen ud mod den lille kirke på Otok Sv. Justina.
Øen er ikke særlig stor og alligevel er her opført en kirke i det 17. århundrede på resterne af en endnu ældre kirke. I dag benyttes den ikke meget, men smuk er den.

Da vi havde beundret det lille kapel udefra, så satte vi igen båden i vandet og fortsatte til ø nummer 2: Otok Veliki Skolj. Denne ø er den største af de tre øer og da området hed Illyrien, blev der bygget en  borg på den. De illyriske stammer lå i krig mod romerne i nogle århundrede f.kr. og havde brug for en god beskyttelse af f.eks. deres havne. Borgen her på øen tjente i flere århundrede tillige som kontrolsted for de skibe, der ville benytte Pasman Kanal. Pasman Kanal ligger mellem øen Pasman og fastlandet lige nord for Pakostâne.

Fra øen er der en fantastisk udsigt ind mod land og vores campingplads. Øen er ca. 27 meter høj og i dag bor her kun et par geder - som vi dog slet ikke stødte på.
Når man står på toppen ved det store kors og kigger ind mod land, så har man øen Babuljas til den venstre side og St. Justina til den højre!
Babuljas var dagens sidste ø. Det er den grønneste af de tre med ret høje træer.

Mere vandliv på øen Murter

Selvom vi havde leget med vand og gummibåd den ene dag, så forhindrede det os jo ikke i at lege mere i vandet en anden dag. Derfor kørte vi til øen Murter lidt syd for Pakostâne for vores geocaching havde afsløret en række anderledes informationstavler placeret i vandet ved byen Tisno.

Informationstavlerne er nemlig gjort fast til 7 bøjer ude i vandet. De hænger fast på en kæde ca 1 meter under vandoverfladen og på den ene side står teksten på kroatisk og på den anden på engelsk.

Vi tog vores undervandskamera med, skiftede til badetøj og kastede os ud i vandet for at kigge på alle tavlerne. Det er ikke muligt at trække dem op af vandet, så enten skal man som vi fotograferer dem eller også skal man medbringe dykkerbriller og snorkel.

Vi var vilde med ideen og ærgrede os gevaldigt over, at vandet rundt om Danmark sjældent er så varmt, at en sådan info-rute ville blive besøgt ret ofte. For der er ingen tvivl om at ideen er god.

Området ved banen er udlagt til badeområde, hvor store dele er klipper, hvor det kan være svært at komme i vandet. Men der er et stykke, hvor der er sat stiger op, så det er til at komme i uden at skulle klatre rundt.

Da vi var færdige med at bade - det eneste vi i virkeligheden manglede på stedet var en bruser, så vi lige kunne have skyllet saltvandet af - så satte vi os selv og bilen på en prøve ved at køre op i baglandet på øen. Det foregik af små grusveje - som ikke alle steder var lige gode til en almindelig bil som vores...

Men udsigten fra toppen var fantastisk.

I den anden ende af øen Murter findes byen Murter. Der kørte vi også en tur op for naturligvis skulle vi lige snuse lidt rundt. Vi klatrede op på en af de 3 høje, der omgiver byen og nød udsigten ud over byen, havnen og vandet.

Ellers er byen præget af små smalle gader og en stor lystbådehavn. Øen Murter er ikke en del af Kornati Nationalparken og derfor skal man ikke købe en tilladelse til at sejle rundt blandt øerne her ved Murter. Det skal man nemlig i nationalparken lidt nord for.

Byen har også et dejligt torv og en del små butikker med tingeltangel, restauranter og isbutikker :D Og det er vigtigt at kigge ind i de smalle gyder for der kan man få de fineste kig ind i den lokale hygge.

Tur ind i baglandet og til Biograd na Moru

Ikke alt skulle være våde oplevelser så den ene dag kørte vi først en tur ind i baglandet for at se lidt på det. Kort efter kom vi forbi en stor ruin med en infotavle - den måtte vi lige kigge lidt nærmere på. Bygningen stammer tilbage fra middelalderen og var en større sag på 29x21 meter med et tårn og den var placeret i et vigigt vejkryds i middelalderen. Den blev ødelagt i det 16. århundrede under krigen mod Cypern.

Lidt inde i landet kom vi op på en stor ret flad slette, hvor øjet bare kunne kigge langt uden at blive forstyrret.

Ude midt i det hele ligger der så lige pludselig en kirke - og kirkegården er plantet til med oliventræer og ikke gravsten :D Den hedder crkva sv. Ivana Glavosjeka, men vi kan ikke finde yderligere oplysninger om den.

Det var en varm dag og vi svedte en del, når vi lige bevægede os ud for at tage billeder og kigge på blomster. For her var også en del blomster, som vi ikke havde billeder af og som vi derfor lige måtte have billeder af. Nogle af dem opdagede vi havde nogle meget trælse og lange torne, selvom de stod og så meget uskyldige ud med deres gule blomster...

Vores tur ind i baglandet sluttede ude ved kysten i byen Biograd na Muro. Byen er første gang nævnt i det 10. århundrede og allerede et århundrede senere var den center for de kroatiske konger og biskopper. Ikke meget af byen har dog overlevet de venetianske ødelæggelser i det 12. århundrede.

Vi lagde ud med at gå ned omkring havnen, hvor vi først mødte et stort markede primært med souvenirs og lokale delikatesser. Selve lystbådehavnen er meget stor og kan rumme ca. 1000 både, men den ligger også perfekt til sejlture ind i Kornati Nationalpark.

På havnen så vi også disse bænke med indbygget usb-stik og solenergi. Det er virkelig smart tænkt. Og så er Biograd na Muro også havn for disse 'ubåde', som i virkeligheden er en båd med tag og glasbund... Personligt gad vi ikke pakke os ned i den for at sejle rundt, men det var der tydeligvis mange andre der godt gad, for vi så dem (for der var mere end en) tøffe rundt i farvandet hele tiden...

Derefter begav vi os ind i byens gamle bydel med små smalle gader, restauranter på stribe og den rene hygge. Og vi kan kun opfordre til at snuse rundt væk fra de store turistgader.

Efter en perfekt afslutning på turen rundt (læs: vi fik is :D ) vendte vi næsen tilbage mod bilen. Den havde vi efterladt på en overvåget (betalings) parkeringsplads tæt på Fun Park Biograd. Fun Park Biograd er det lokale tivoli, men der er kun åbent 15-23 og der var vi smuttet hjem igen :D

Krka

Vi har jo været i Pltvicka Nationalparken et par gange og været vildt betagede af den. I år boede vi ret tæt på Krka Nationalparken og havde af flere fået den anbefalet og da vi aldrig har besøgt den før, så var det jo oplagt at besøge den i år.

Ved indgangen til parken er der en stor p-plads, der var fyldt godt op men ikke fuld og derefter var der en meget kort kø for at købe billet. Billetten dækker indgang og transport ned i bunden af slugten, hvor det flotte ligger. Transporten ned i bunden forgår i fine busser, men da vi hørte, at der kun var ca. 870 meter ned, så valgte vi at gå. Det var der ikke mange der gjorde og man skal have gode sko og gode ben for at det går godt. For det meste af stien er meget stejl og med store løse sten og store fordybninger efter vandskyl.

Krka Nationalpark blev fredet i 1985 og dækker et 109 km2 stort område omkring floden Krka og dens nærmeste omgivelser. Der, hvor busser sætter de besøgende af, starter den mest besøgte rundtur i parken. Rundturen går af små stier og træbroer og turen rundt er ensrettet. Og det var vi glade for, for når p-pladsen er næsten fyldt, så er der også mange mennesker i parken. Og vi gik næsten som sild i en tønde...

Det mest besøgte og fotograferede vandfald i parken er Skradinski buk, der er bygget op af travertin, der har skabt søer, barrierer og øer. Travertin er en finkrystallisk kalksten, der er opstået ved at varmt kuldioxidholdigt vand er sivet gennem kalkholdige bjergarter og er endt i kilder eller huler. Denne sivning gør at der opstår et trykfald, som frigiver kuldioxiden og udfælder calciumkarbonaten. Det føles som et meget 'blødt' materiale, selvom det er så hårdt, at det bruges til at bygge med.

Vandfaldet er fantastisk og det er muligt at bade foran det. Vandet er dog en anelse koldt ;)

Den officielle tur rundt gør at man kommer fint rundt om vandfaldet og får set det fra mange vinkler. Og det er flot fra alle sider.

På vej retur fra vandfaldet går ruten op af en sti, hvor der findes mange salgsboder. De sælger primært lokale varer som olie, nødder og friske figner.

Og næsten oppe ligger den lille kirke St. Nicholas fra 1760. Store dele af kirken er bygget i drypsten - et formbart, men også meget holdbart materiale.

Tidligere har man udnyttet vandfaldene med vandmøller til kornmøller, men også til vaskehus. I dag bruges en lille del af vandfaldet stadig til at lave elektricitet. Det første vandkraftværk blev bygget i 1895 og med bygningen af dette, fik byen Sibenik elektricitet før end store byer som London, Rom og Budapest!

Et sidste kig ind på endnu et flot stykke af parken og derefter tog vi bussen retur til bilen. Da vi kørte derfra besluttede vi at gøre stop på en stor p-plads på motorvejen for at få endnu et flot kig ned over floden Krka.

Da der er en gangtunnel under motorvejen er der fine muligheder for på den ene side at beundre den store madonna-lignende figur på den ene side og den helt fantastisk udsigt over floden og broen på den anden side.
Nu har vi noget med broer og den her er virkelig smukt passet ind. Den er 391 m lang og 65 meter høj.

Zadar

Ca. 30 km nord for Pakostâne ligger byen Zadar. Zadar er en turistmagnet og selvfølgelig måtte vi også lige forbi... Byen har en meget broget tid - der har været beboelse på stedet i over 3000 år og byen har været romersk, italiensk, østrigsk, fransk og er i dag naturligvis kroatisk!

En gang var byen den største byfæstning i republikken Venedig! Og meget af bymurerne står der stadig. Derfor finder vi vej til byporten Zadar Land Gate ved den lille havn Fosa. Byporten er fra 1543 og har noget triumfbue over sig.

Vi gik ind gennem porten og stod snart på torvet Trg 5 Bunara eller de 5 brøndes torv.

De 5 brønde blev bygget i 1574 på stedet, hvor der en gang var en stor forsvarsforsænkning. Da tyrkerne ødelagde den romerske vandledning, måtte man finde en anden metode til at få vand til byens borgere på. Derfor overbyggede man forsænkningen og skabte en stor cisterne under. På toppen placerede man 5 brønde, så byens borgere altid havde vand.
Ved siden af de 5 brønde ligger renæssancebastionen Grimani. Der er en flot udsigt fra toppen af bastionen. Siden 1829 har stedet været offentlig park - og er således Zadars - og Kroatiens - første offentlige park.
Parken rummer en del forskellige planter, da skaberen - den østrigske baron Franz Ludwig von Welden - var inkarneret botanist med en stor kærlighed til den kroatiske fauna.

Fra parken kan man dels se ud over torvet med de 5 brønde og dels over mod et par markante tårne.

Det ene er et kirketårn et stykke væk, mens det andet er et femkantet tårn - Captains Tower - der står op ad den gamle bymur. Tårnet er det ene af oprindeligt 10 tårne bygget af venetianerne i det 13. århundrede for at forstærke forsvarsmuren over for tyrkerne. Som i parentes bemærket aldrig formåede at få fingrene i byen.

Vi fortsatte ned gennem byens gågader. Som er som gågader i alle andre byer: tøjbutikker, souvenirshops, isbutikker og restauranter. Inden længe stod vi på torvet Narodni Trg, hvor især den gamle byvagts-bygning Gradska Straza fra 1562 trak i os. Klokketårnet og beskyttelsesvæggen med kanonhullerne er dog først kommet til i begyndelsen af det 19. århundred. I dag rummer bygningen et galleri.

Vi nærmede os de to kirker St. Donat og St. Anastasia. De første glimt af de to bygninger vi får, er det markante kirketårn, der hører til St. Anastasia. Tåernet er opført af to gange: de nederste to etager er fra 1452, mens resten er færdiggjort i 1893.
Bag tårnet ligger selve kirken, som er den største i hele Dalmatien. Den er bygget i 1100-1200-tallet og har en flot facade. Vi havde ikke lige tænkt os om, da vi forlod campingpladsen i korte shorts og en bluse uden ærmer, så for første gang på denne ferie, fik vi ikke lov at komme ind i en kirke.

På den anden side af kirketårnet ligger så den lidt ældre kirke St. Donat. Kirken er fra år ca. 810 og grundplanen er cirkelrund med tre cirkelformede apsisser.

En stor del af kirkens sten i murene stammer fra det gamle romerske Forum, som lå på samme sted.

Da vi var der, var det midterste del af kirken fyldt helt op af en kæmpe skulptur på 9 meter i højden og dekoreret med flere hundrede mobile spejle.

Manden bag skulle hedde Ante Rosic og vi var nok ikke helt oppe at ringe over installationen...

Pga. kirkens kvindebalkon båret af fine søjler, er det muligt at se skulpturen både oppe fra og nedefra.

Som tidligere nævnt blev St. Donats kirken bygget af sten fra det romerske Forum. I dag findes der kun lidt rester fra det gamle bytorv, der stammer helt tilbage fra det 1 årh. f.kr til den 3. årh. e. kr. De resterende sten er sat op på parade, men hvis man giver sig tid så er der stadig mange fine detaljer at fortabe sig i.

Vores tur kom til at gå lidt på kryds og tværs gennem byen, så vi ved ikke altid, hvor de enkelte billeder stammer helt præcist fra :D

Vi nærmede os spidsen af den halvø, som byen er bygget på, og her fandt vi church of our Lady of Health - en lille kirke fra 1703. Den står i udkanten af den lille park ved Trg 3 Bunara - eller de 3 brøndes torv. I dag er parken blevet meget lille, da en del af den nu er vej. Men der er stadig plads til alle busterne af de mest prominente borgere i byen...

Til sidste var vi helt ude ved vandet og her fandt vi det meget berømte Sea Organ. Vi havde hørt det på lang afstand, så egentlig var det bare at gå efter lyden - en nærmest summende lyd.
Vand-orgelet blev skabt i 2005 af arkitekten Nikola Basic i forbindelse med at den gamle havnefront skulle fornyes. Kigger man omhyggeligt efter på billedet til venstre, så ses der en række huller i trappetrinene. Disse er forbundet med en lang række huller i den vandrette belægning lige over de store trin. Når bølgerne og vinden slår op mod hullerne i den lodrette del af trinet, så bliver der sendt luft ind gennem rørene og det virker præcis som en orgelpibe.
Naturligvis spiller vandorgelet ikke en genkendelig melodi men mere en række tilfældige toner, der bliver viklet ind og ud af hinanden. Da vi var der var der ikke så meget vind og bølger, men lyden var alligevel forholdsvis kraftig. Så vi tænker den må være mere end overvældende i stormvejr...

I spidsen af moleanlægget findes endnu en af Nikola Bosics installationer: The Greeting to the Sun. Det er en kopi af solsystemet skabt i solpaneler, der lades op af solen. Når mørket bryder frem, tændes lyspanelerne og der afspilles en række mønstre, der følger bølgernes rytme og som akkompagneres af vndorgelet lige ved siden af.
På billedet her over ses solen bagerst og en planet i forkanten af billedet.

En fantastisk dag var ved at være brugt og vi forlod byen gennem en af de utallige byporte og krydsede over vandet på den nye bro og stod kort efter ved det p-hus, som vi havde parkeret i.