Marstal Camping

For lang tid siden aftalte vi med et sæt gode venner, at vi i en uge skulle til Ærø sammen. Planer blev lagt, færgebilleter købt og byttet, fordi der pludselig kom et corona-tilbud, så de kun kostede 10 kr. pr. vej inkl. campingvognen. Campingpladserne blev studeret og valget faldt på Marstal Camping, hvor vi også måtte lave ændringer, fordi de lige pludselig kom med et ekstra godt tilbud i september. Og så begyndte vi ellers at glæde os til nogle dejlige dage på Ærø.

Lige indtil at Helles arbejde 4 dage før afrejse, blev ramt af et massivt corona-udbrud. Da Helle som en af de eneste faste personaler ikke blev ramt, måtte hun træde til - også selvom der ellers stod ferie på programmet. Vores tur til Ærø blev udsat på ubestemt tid og vi kunne kun sidde på Fyn og glæde os over, at vores venner havde det mest fantastiske vejr at besøge øen i, mens Helle knoklede i fuldt beskyttelsesudstyr.

Da beboere og personale først i oktober begyndte at blive raske og Helle fik grønt lys til at afspadsere, så fik vi hurtigt booket nye færgebilleter (som nu var steget i pris :( ) og genbooket opholdet (som også var steget :( ).

Så en søndag eftermiddag sad vi i havnen i Faaborg og ventede på færgen til Søby. Vi ankom til Faaborg i god tid og kunne derfor lige tage en hurtig gåtur rundt for at se på hval-haler og færger til andre småøer i det Sydfynske øhav.

Efter en times tid ankom vi til Søby. Søby ligger i den modsatte ende af Ærø end Marstal og egentlig ville det være smartere at sejle Svendborg-Ærøskøbing, men sejltiden fra Faaborg passede os bedre. Derfor fik vi lov til at køre fra næsten den ene ende af øen til den anden ende.

Da vi ankom til campingpladsen, var receptionen lukket, men der hang et telefonnummer på døren, som vi kunne kontakte. Efter aftale kunne vi derefter fortsætte ned i den nederste ende af campingpladsen - så tæt ud til vandet, som vi næsten kunne komme på pladsen.

Dermed kom vi også næsten så langt væk fra servicebygningen, som vi kunne. For pladsen er en sjov ret aflang en af slagsen - med servicebygning ved indgangen og campingenhederne i den anden ende.

Helt ude i enden af pladsen finder vi et åbent område - der er ikke megen læ, men en flot udsigt. Området er fint jævnt, så vi slap for kiler og selvom vi først havde valgt en anden plads HELT ude ved kanten, så trak vi lige et hak op, for der kunne vores elkabel nemlig nå mellem vogn og strømstanderen!

Vand kunne hentes halvvejs oppe på pladsen, men toiletbygningen altså lå et pænt stykke væk - især i regnvejr....

Pladsen råder over flere slags hytter - nogle uden bad og toilet og andre med. De nyeste hytter lå for de flestes med en fin udsigt ud mod vandet.

Udsigt fra vores campingvogn. Det er ren balsam for sjælen ovenpå nogle hektiske uger.

Aftentur til Kalkovnen

Vi ankom midt på eftermiddagen og efter at have sat vognen op, trukket kabel og hentet vand, så fik vi lige en kop te. Under teen blev vi enige om, at udskyde aftensmaden lidt og så gå ud til Kalkovnen. Nede i vores hjørne af campingpladsen er der en udgang, så man let og hurtigt kan komme ned til vandet og til parkeringspladsen ved Eriks Hale. Fra den lille sti er der en fin udsigt ind mod pladsen.

Turen ud til Kalkovnen går via Eriks Hale. Eriks Hale er en smal landtange på ca. en kilometer. I den yderste ende breder den sig ud i et system af strandsøer, strandvolde og krumodder og den er med tiden vokset helt sammen med den gamle stenmole fra 1825. Det er derfor muligt at gå hele vejen ud til Kalkovnen – hvis man er klar til et par kilometer gåtur hver vej med en blanding af sandstand, strandeng og stenstrand.

Kalkovnen finder man på yderst ude på en lille holm kaldet Frederiksholm. Holmen beskyttede oprindeligt - sammen med et par grunde mod øst og Eriks Hale den oprindelige naturhavn i Marstal, når det stormede. Imidlertid blev Marstals handelsflåde større og man ønskede derfor en bedre beskyttelse af havnen. I 1825 påbegyndte man derfor bygningen af en ca. 1 km lang stenmole, der gik fra holmen og over mod Eriks Hale. I denne forbindelse blev holmen bygget større og højere og blev i en periode brugt som reperationsplads til skibe.

Selve bygningen er kun resterne af et tidligere bygningskompleks, hvor der blev brændt fra Fakse og efterfølgende opbevaring af kalken. Brændt kalk anvendes til fremstilling af læsket kalk. Læsket kalk er bindemidlet i mørtel, det bruges til hvidtning af bygninger og er en af bestanddelene i cement.

Den nuværende kalkovn er fra 1923 og var derfor ikke i brug i så mange år, da man mener, at den sidste kalk blev brændt i den i 1939. Det var langt fra den eneste kalkovn i Marstal – faktisk var der en hel del i byen.
Når man er kommet helt ud til Kalkovnen, kan man kigge lige over på Marstal Havn - faktisk er der ikke mange meter fra enden af badebroen og over til den nærmest mole i lystbådehavnen :D

Nu havde vi jo ingen båd med og vandtemperaturen indbød ikke lige til en svømmetur, så vi tog gåturen over Eriks Hale tilbage til campingpladsen igen.

På selve Eriks Hale, når man næsten er nået tilbage til parkeringspladesen, kommen man forbi rækken af bittesmå badehuse, som 'halen' er så kendt for.
Husene er ca. 100 år gamle og er samlingssted for familierne, der ejer husene. Huset med stråtaget er f.eks. fra 1931 og ejes fortsat af samme familie og sådan er det med langt de fleste af husene.
Husene står på en ’til evig tid’-lejet grund og der er strenge restriktioner: ingen tilbygninger, udbygninger eller installation af el og vand. Alt skal forblive, som det er, så kun små forbedringer er tilladt.
Ud over her på Eriks Hale findes der også en række badehuse på Vesterstrand ved Ærøskøbing.

Rundt i Marstal By

Turen ud til Eriks Hale gik jo fint - og endnu tættere på ligger Marstal by. Derfor tog vi igen vandrestøvlerne på fødderne og satte retning mod byen.
Først kom vi ned til havnen. Marinaen er pænt stor og der ligger ret mange både i den. Ruserne på deres stativer vidner om, at der også er en vis fiske-aktivitet fra havnen.

Havneområdet rummer også en del virksomheder med relation til vandet - f.eks. er her stadig et bådeværft, men også en række ældre bygninger vidner om en lang tradition for søfart.

En del af havneområdet er i dag en del af Marstal Søfartsmuseum. Museet består dels af en indendørs udstilling og dels af området omkring Eriksens Plads, som er en skibsbygningsplads etableret tilbage i 1855. Vi hoppede den indendørsudstilling over - vores tur var jo blevet forkortet med 3 dage i forhold til, hvad vi oprindeligt havde planlagt.

Eriksens Plads derimod ligger frit tilgeængeligt og vi kiggede da lige en ekstra gang på den skonnert, som de er ved at bygge på stedet. Skonnerten bliver opført efter tegningerne til skonnerten Bonavista, som blev blev bygget her i byen tilbage i 1914. Den blev indsat på sejladsen til New Foundland og ejes i dag af Nationalmuseet. I 1914 var der i øvrigt registreret 261 handelsfartøjer og 132 fiskefartøjer alene i Marstal!

Havnen rummer også en række mindesmærker. Det første monument er rejst i 1921 og mindes de omkomne sømænd fra Marstal, der mistede livet under 1. Verdenskrig.

Det næste er tilsvarende rejst efter 2. Verdenskrig og mindes naturligvis de sømænd, der mistede livet under den.

Det sidste – og det største – monument er først rejst i 2006. Det er et monument der hædrer alle danske søfolks indsats under 2. Verdenskrig.
Mange af de søfolk, der var på havet, da 2. Verdenskrig brød ud, sluttede sig til de allieredes styrker, mange af dem allerede i 1940. Derved blev de krigssejlere – eller modstandsfolk - og satte konstant livet på spil ved at sejle med i engelske konvojsejladser eller på indenrigsfart, hvor de måtte sejle gennem minefyldte farvande. Når man efterfølgende taler om modstandskampen, så glemmer man ofte disse søfolk, som ellers blev lovet, at de ikke skulle blive glemt. I alt ca. 1850 danske søfolk mistede livet under 2. Verdenskrig – heraf kom de 80 alene fra Marstal.
Monumentet hedder naturligt nok: I skal ikke blive glemt og er skabt af kunstneren Hans Krull.

Marstal Kirke er opført i 1738 og er udvidet med tværskib i 1772, mens tårnet først blev opført i 1920. I tårnet ses en plakette, hvorpå der står: Dette taarn er opført i 1920 af Marstal Menighed til Guds Ære, til vor kirkes prydelse og til minde om Sønderjyllands genforening med Danmark. Så tårnet endte med at blive en 3-i-1-løsning :D

Inde domineres kirken af de blå bænke, som skal minde om havet og de blodrøde alter og prædikestol, der skal minde om Jesu blod og kjortel. Alterbilledet er malet af marine- og grønlandsmaleren Carl Rasmussen i 1881. Døbefonten er opsat i 1870, men stammer oprindeligt fra Tanderup Kirke og er derfor meget ældre.

Ellers falder blikket jo meget nemt på de ikke mindre end 7 kirkeskibe, der er hængt op i kirken. De er hængt op over en 200 års-periode fra 1788 til 1988 og vidner om byens stærke tilknytning til søfarten. De består dels af krigsskibe med kanoner og dels af fragt- og handelsskibe.

Den største - orlogsfregatten Christian IX - måler hele 321 cm i længden og hører til de ældste af skibene og om det hedder det sig, at det blev samlet op som vraggods i Nordsøen af et skib fra Marstal. Søfolkene tog det med hjem, satte det i stand og forærede det til kirken. Men der er ingen kilder, der bekræfter historien, så måske er det bare en skrøne.

Turen rundt i Marstal gik gennem små snirklede gader og gyder, der emmer af hygge. Turen gik også forbi utallige værtshuse tæt ved havnen, som igen vidner om byens tilknytning til havet.

Rundt på Ærø

Vi skulle naturligvis rundt på hele øen – dels for at se os om og dels for at geocache :)

I den modsatte ende af øen ligger Skjoldnæs Fyr fra 1881. Fyret er et af de flotteste vi har set og er opført i bornholmsk granit. Fyrtårnet selv er 22 meter og det ligger 32 meter over havet, så man kommer pænt højt op, hvis man tager alle trinene op i det.

I dag er selve fyrmesterboligen klubhus for den nærliggende golfbane, men der er adgang til tårnet gennem en meget smal dør bag fyrmesterboligen.

Udsigten fra toppen er fantastisk - både ud over vandet, men også ind over land, hvor man kan se golfklubben brede sig helt ud - fra kyst til kyst.

Det er fascinerende at være så tæt på den store lampe... og turen op - og ned - går af en smal trappe...

Vi gjorde naturligvis også stop i Søby. Også i Søby er det havnen, der er omdrejningspunkt for livet. Der er færge til både Faaborg og Als her fra. Vores første stop gjorde vi dog ved Søby Mølle. Søby Mølle blev opført i 1881 af møller Christian Nissen.

Der er en fascinerende historie om tømmeret - det blev nemlig hentet i Fjellebroen på Fyn. Og den vinter var det isvinter, så det blev fragtet over isen på to store slæder. Imidlertid var isen ved at bryde op og søbyboerne blev urolige og da det blev mørkt blev der tændt bål på stranden for at lyse de to slæder ind. Alle nåede i land i mørket, men næste dag var isen helt væk, så det var godt, de nåede i land.

Møllen blev restaureret i 1970 og blev ved den lejlighed ført tilbage til sin oprindelige udseende. Da vi stod ved siden af møllen, opdagede vi at hele møllen fra top til tå var tækket med strå. Det tror vi aldrig vi har set før.

Og naturligvis skulle vi også forbi Søby Kirke. Søby kirke er en langhusbygning med apsis i øst (med årstal på rundingen – noget vi ikke før har set), våbenhus mod syd og tårn mod vest. Kirken blev indviet i 1745, mens tårnet faktisk først kom til i 1772.

Kirken er meget enkel både ude og inde. Alterbilledet er fra 1870 og malet af professor Jørgen Roed. Farven på loftet og på bænkene skyldes den lokale arkitekt Alan Havsteen-Mikkelsen, som farvesatte kirken i 1976. Alan Havsteen-Mikkelsen tegnede flere kirker og var søn af kunstneren Sven Havsteen-Mikkelsen, som man også ofte møder i f.eks. danske kirker.

Vores dag i denne ende af øens sluttede med en tur rundt om Vitsø. Tidligere var her et nor, så skibene kunne sejle næsten ind til Søbygård et pænt stykke inde i land. Helt tilbage ved sidste istid var her en egentlig fjord, men havet har det med at flytte rundt på sand og grus, så fjorden blev stille og rolig lukket mere og mere af - først til noret og siden til en egentlig sø, som fik navnet Vitsø efter bundens hvide sand.
I 1784 fik Møller Jens Nissen et lån til at opføre en mølle, så søen kunne tørlægges. Området endte derfor med at ligge hen som salte enge indtil en mere effektiv dræning i 1960'erne tørlagde området helt og det kunne opdyrkes som landbrugsjord.

I 2009 købte Aage V Jensens Naturfond området og genetablerede søen og de blomstrende enge. Der er en ca. 5 km lang, fin trampesti hele vejen rundt om søen.

Men vi var jo slet ikke færdige med at se os om på Ærø, så vi fortsatte en anden dag, der hvor vi var stoppet og fortsatte videre sydpå. Øen rummer stadig en del gravhøje, selvom mange i dag er væk, fordi man har brugt dem som stenbrud og anvendt stenene til byggesten eller hugget dem til skærver. Derfor mangler der også sten i begge de dysser vi besøger denne dag.
Den første dysse er Risemark Langdysse. Man skal krydse over en mark for at komme ud til den, men det er tilladt, når blot man går den lige vej mellem vejviser-pælene. Dyssen er 21 meter lang og 8 meter bred og har et aflangt gravkammer på midten.

Dagens anden dysse er Langdyssen Tingstedet. Den kan man se fra den langsgående landevej og der er fin sti ud til den. Den er meget større end Risemark, idet den måler hele 54 meter i længden. Den har to gravkamre og måske har der endda været et 3. mellem de to.

Og nu vi er ved gamle ting og sager - så lagde vi naturligvis også vejen forbi Sankt Alberts kirke - eller i hvert fald kom vi ud til stedet, hvor den i sin tid lå.
Den katolske kirke blev opført omkring år 1300 og har været udsmykket med både kalkmalerier og blyindfattede ruder og den var i brug indtil reformationen i 1536. Derefter blev bygningerne revet ned og stenene brugt til andre bygninger og jorden blev opdyrket.
I 1970'erne foretog man en større udgravning på stedet og fandt dels rester af kirkebygningen men også spor efter et forsvarstårn fra 700-tallet, som kirken var bygget sammen med og tegn på, at der har været både volde og voldgrave på stedet. Man valgte at genopføre volde og voldgrave og markere bygningerne med forhøjninger, så man får en ide om, hvordan området har været bebygget.

Men turen bød også på endnu en 'rigtig' kirke, nemlig Bregninge Kirke. Kirken er oprindeligt fra 1200-tallet, men er ombygget og tilbygget flere gange. Kirkens vinduer var blændet af, da vi var der, så kirken var ret mørk inde. Men derfor kunne vi nu godt beundre kalkmalerierne fro ca. 1510. Og se den fantastiske tre-fløjede altertavle lavet af den berømte træskærermester Claus Berg (som også har lavet den imponerende altertavle i Odense Domkirke).

Prædikestolen er fra 1612 og udført i renæssancestil.

Den tidligere kvindedør er i dag muret til og danner en lille niche inde i kirken, hvor der er placeret en kristus-figur.

Glasmosaikken i våbenhuset er udført af Sven Havsteen-Mikkelsen… far til Alan Havsteen-Mikkelsen, som jo havde farvesat Søby Kirke.

Voderup Klint

Vores tidligere erfaringer med Ærø handlede primært om et besøg på Voderup Klint. Og vi måtte naturligvis tilbage for stedet er helt fantastisk og enestående geologisk. Her glider store områder af landskabet nemlig ned af klinten, så området i dag består af en række dybe terrasser. Derfor kaldes området også for Danmarks største trappetrin.

I klinten findes et gråt lerlag, som er så finkornet, at det er kittet så tæt sammen, at selv vand, der siver ned gennem jordlaget, bliver standset af leret. Hvis der er nok vand til stede, så vil lerlaget blive fedtet og virke som et glidelag for jordlagene ovenover. Lokale kilder siger, at et af de store skred skete i 1834.
Man kan lige se det grå lerlag ved foden af trappen helt nede ved vandet – og det ligger også synligt rundt om på stranden og er virkelig fedtet.

Når de store områder glider ned, kommer de til at hælde en anelse nedad ind mod land. Mellem terrasserne ses nogle ret lodrette klinter, hvor vandet pibler ud og på grund af hældningen, bliver der dannet en form for vådområde ind mod klinten.

Området afgræsses af køer for at holde bevoksningen nede og give de bedste betingelser til blomster og dyr.
Det sidste billede er taget til venstre for p-pladsen - her skete et mindre skred i 1980'erne - en dag landmanden kom ud, var en del af området gledet i havet.

Ærøskøbing

Naturligvis skulle vi også en tur ind til Ærøskøbing – den smukke og meget velbevarede by på Ærøs nordside. Byen menes at være anlagt omkring 1250 af markgreverne af Brandenburg, der den gang ejede Ærø.

Ærøs bymidte er helt unik, fordi den som en af de eneste byer i Danmark, stadig planmæssigt ser ud som da den blev grundlagt i middelalderen. Dertil kommer, at den indre by stort set er uændret siden 1800-tallet, hvilket de mange velbevarede smukke huse og de smalle brolagte gader vidner om.

På turen rundt kom vi også forbi Dukkehuset, som det lille røde bindingsværkshus herover kærligt kaldes. Huset i Smedegade er opført før 1778 og er naturligvis fredet. Det omtales også som Ærøskøbings mindste hus og er da også med sine bare 33 m2 et godt bud, men faktisk er der både mindre og ældre huse i byen. Men charmerende er det - med en bare ca. 150 cm høj dør.

Vi kom også forbi Priors Hus i Søndergade, som er Ærøskøbings 2. ældste hus. Det blev opført i 1690 og mellem det og nabohusene er der smalle slipper, så det i virkeligheden betragtes som fritliggende. Huset er på hele 88 m2 og blev opført af borgmester og rådmand Joseph Ibsen, men har fået navn efter arkitekt Alexii Prior, der købte huset i 1917 og som ønskede at bevare det gamle hus bedst muligt.

Portåbningen er ud til gårdhaven ved Restaurant Mumm i Søndergade.

I midten af byen findes Torvet med udeservering og - ser det ud til i brochure mm - et livligt liv med mange arrangementer. Når altså Coronaen altså ikke hærger...
På Torvet ses også to gamle træpumper. Denne brønd og to andre var byens offentlige vandforsyning helt frem til 1952.

Bag Torvet ses tårnet på Ærøskøbing Kirke.

Ærøskøbing Kirke er opført 1756-58 og afløste en gammel middelalderkirke - som havde afløst en endnu ældre kirke.

Altertavlen er fra 1821 og selve billedet er en kopi af Eckersbergs billede i Frue Kirke i Svendborg.

Fra den forrige kirke ses døbefonten fra 1200-tallet og prædikestolen fra 1634. Prædikestolen er skænket af Hertug Philip af Glücksborg, der havde arvet Ærøskøbing i 1633. Prædikestolen er blandt andet udsmykket med våben for giveren og hans hustru.

Nede på havnen måtte vi lige forbi Kogehuset. Det blev opført ca. 1810 og blev bygget, fordi det i 1787 på grund af brandfaren blev forbudt at bruge åben ild på træskibene. Kogehusene blev derfor den eneste mulighed for at få varm mad på skibene, når de lå i havnen. Der kunne godt være kamp i kogehusene, hvor man selv skulle medbringe alt fra gryder til brænde. Hvis man vendte ryggen til, kunne ens gryde således være blevet overtaget af en anden eller ens brænde stjålet. Det var helt almindeligt med kogehuse på havnene i Danmark, men i dag er der kun bevaret 3. Den lille kvist på kogehuset blev tilføjet i 1850 og indeholdt et lille fyr, som skulle vise sejlerne vejen til Ærøskøbing.
I 1860 blev det igen tilladt at lave mad på skibene, hvis man havde et jernkomfur, og kogehuset blev derefter anvendt som tjære- og begkogning af fiskerne.
I dag rummer huset en grill og en slagbænk og kan anvendes af sejlerne i havnen.

Vi fortsatte videre over mod Vestre Strand og Ærøskøbings badehuse. På vejen kom vi forbi Sølvkilden, som ligger lige i udkanten af lystbådehavnen. Sølvkilden er øens eneste bevarede helligkilde og havde helbredende kræfter, der blev anset for noget særligt. Kilden er velbevaret og fint hegnet ind.

Fra Sølvkilden går der en fin sti hele vejen ud til badehusene på Vestrestrand. Her er væsentligt flere huse end i Marstal, men de er ikke større og de har samme betingelser: ingen tilbygninger og ingen el/vand.

Vi sluttede turen med et besøg på landtange Urehoved nord for Ærøskøbing. Der er mulighed for at vandre en smuk tur over strandenge og over morænelandskab.

Vi fik set rigtig meget af Ærø - men jeg er sikker på, at vi en dag kommer tilbage!

Attraktioner og kilder:
Kalkovnen, Marstalwww.marmus.dk
Marstal Søfartsmuseumwww.marmus.dk
Mindesmærket: I skal ikke blive glemtinfoskilt på stedet
Marstal Kirkewww.ærøkirkeliv.dk
Kirkeskibe I Marstal Kirkewww.kirkeblog.natmus.dk
Skjoldnæs Fyrwww.visitaeroe.dk
Vitsøwww.avjf.dk
Vitsø og Søby møllerinfoskilt på stedet
Søby Kirkewww.ærøkirkeliv.dk
Risemark og Tingstedet langdysserinfoskilt på stedet