Østrig, Italien og Tyskland 2005

Her tilbage i 2005 holdt vi bare en campingferie og derfor kommer beretningen herunder. Allernederst på siden findes en række fakta og link omkring denne ferie. Vi må også indrømme, at vi ikke var helt så flittige med kamera og blyant den gang.

Turen gik i 2005 til Italien. Vi voksne havde talt om Rimini og Pisa - vores søn på 15 ville gerne til Rom. Da vi fandt ud af, at der kun er ca. 200 km fra Pisa til Rom og vi jo havde 4 uger til rådighed, besluttede vi, at vi godt kunne nå det hele!
Søren havde så også længe talt om Schloss Neuswanstein ved Füssen i Tyskland og selvom vi endte der i det mest trælse regnvejr, så lykkedes det os dog at få det ind i planen.

Vi forlod Danmark for at krydse grænsen ved Flensborg. I Flensborg handler vi altid diverse proviant som sodavand og chokolade til køreturen. Og i år var der ingen forandring i det! Turen ned gennem Tyskland foregik om natten og der var stort set ingen problemer undtagen oppe ved Hamburg, hvor Elbtunnelen var lukket, så vi måtte finde en anden vej.

Efter ca. 19 timer og 1500 km ankom vi derfor allerede kl. 10.00 til Terrassen Camping ved Ossiacher See. Det var den 20. juni og der var masser af pladser at vælge imellem!

Terrassen Camping er en stor plads beliggende lige ned til Ossiacher See. Vi besøgte pladsen første gang i 2002, så vi var godt kendt i området, da vi ankom. Pladsen har ikke megen beplantning og vi valgte en plads helt uden skygge, men højt beliggende på en terrasse med en rigtig dejlig udsigt ud over søen og med bjergene i baggrunden.
Toilet- og badeforhold på pladsen er fine og rene. Der er fint med varmt vand i bruserne. På pladsen findes et supermarked og en restaurant.

Ved søbredden er en lille legeplads. Man kan sagtens bade i søen, som har en lidt mudret bund, men benytter man badebroen, så er der så dybt, at man kan svømme med det samme. Søen har en fin temperatur, selvom den ikke føles så varm denne gang, som sidst vi var her.
Eneste minus er alle de andefugle og dertil hørende lorte, der findes på det græsareal ned til søen, som er beregnet til at solbade på. Men så er man glad for at vaskemaskinen er opfundet...

I nærheden er der mulighed for at prøve f.eks. paragliding.

Vi havde denne gang ikke forberedt nogle udflugter fra pladsen, dels har vi set de nærmeste attraktioner før og dels betragtede vi dette stop som ren afslapning – som en måde at få ferien rigtig ind i kroppen! Men vi tog et par ture ud i Erdbeerland – en plukselv-jordbærmark et lille stykke væk fra pladsen. Og så spiste vi til vi revnede og tog desserten med hjem til aftensmaden.

Ligeledes besøgte vi rodelbanen – den ligger ca. 500 m væk fra campingpladsen og er en form for sommerkælkebane.
Rodelbaner er i høj kurs hos alle i familien. Denne her er ikke så lang, til gengæld er den ikke så dyr, man kan købe 6-turskort og så har den to ’rør’ ned: et for dem, der vil køre hurtigt og et for dem, der kører knap så hurtigt. Vi valgte det hurtige!

Efter 4 overnatninger på pladsen var vi kommet i en afslappet feriestemning og vi pakkede camp-letten sammen for at køre videre ned i Italien.

Vi fulgte motorvejen ned til Venedig og derfra ville vi tage hovedvej E55 ude ved kysten videre ned mod Rimini. På kortet en fin hovedvej – i virkeligheden en utrolig ujævn vej uden udsigt. Med utrolig mange stop undervejs pga. lyskurve i byerne. Så det gik knap så hurtigt som forventet. I alt blev en strækning på 475 km tilbagelagt på denne dag. Vi ankom til Camping Rubicone kl. ca. 18.00 og fik nogle pladser i udvalg, men endte op med selv at finde en, der passede os.

Camping Rubicone er en stor plads med forholdsvis meget larm og liv – i hvert fald i forhold til pladsen i Østrig.
Pladsen er opdelt i forholdsvis små parceller med hæk i mellem og på stort set alle pladser er der en eller anden form for skygge. Toilet- og badeforhold er rigtig gode og der var varmt vand til aftenbadet.

Stranden er dejlig med en gratis parasol pr. parcel og med det karakteristiske sorte sand. Vandet var inde på det lave uklart pga. ophvirvlet sand men utrolig varmt. Faktisk var det så varmt, at hvis man kom ude fra det dybere og koldere vand, så føltes det brændende. Vi nød dog at kunne bade uden at komme til at fryse.

På pladsen findes et stort supermarked med alt. Et par km. væk findes et større center, med en rigtig stor dagligvareforretning.

Pladsen har egen pool - vi har ikke prøvet den, for den så langt fra spændende ud!
Der er underholdning på pladsen om aftenen for store og små og der er netcafe for dem, der har brug for det. Der er også et fint pizzeria, hvor man enten kan 'spise her eller med hjem?'.

Eneste minus ved den her plads er myggene - der er rigtig mange af dem!

Hjemmefra havde vi planlagt en udflugt til San Marino – en lille stat på 61 km² ca. 30 km væk fra Camping Rubicone.

Hovedattraktionen i staten San Marino er hovedstaden San Marino! Den er, som en stor borg, placeret højt på en klippe og med en ringmur hele vejen rundt om. Vi tog liften op - på italiensk 'Funivia' fra byen Borgo Maggiore, men det er muligt at vandre op.

Byen består af mange små og smalle gader med turistbutikker overalt! Der er en fantastisk udsigt og i klart vejr kan man se helt ud til havet. Da vi var der, forhindrede varmedisen os dog i det. I byen findes flere museer og man kan tage turen rundt til de tre tårne på ringmuren – det ene tårn er et gammelt fængsel uden dør. Så var man da sikker på at holde fangerne inde!

En anden planlagt udflugt hjemmefra gik ind til byen Rimini syd for Camping Rubicone.
På havnen findes et delfinarium med 5 delfiner. Ingen af os havde før været til et delfinshow, så alle så frem til det med spænding. Inden man får lov at komme til delfinshowet, skal man dog lige gennem et kedeligt akvarium, men når så delfinerne først kom i gang, så var det meget flot. De var dygtige og kunne de flotteste ting, og trænerne kunne en masse italiensk men knap så meget engelsk.
Til gengæld kunne de få delfinerne til at plaske publikum over med vand, så et godt råd er at undgå første række. Men alt i alt en stor succes i vores familie. Og så kan man kun spørge sig selv om delfinerne havde plads nok…

Efter 5 overnatninger gik turen videre mod Rom. På vejen ville vi holde siesta i Assisi, men det var helt umuligt at finde en p-plads, når vi havde camp-letten bagpå. Det er helt nyt for os ikke at køre solo, så vi blev noget overraskede over, at der ikke var p-pladser til os med noget bagefter.

Efter 435 km kørsel ankom vi til Camping Roma den 29. juni omkring kl. 17.00. Først blev vi checket ind med alle oplysninger og derefter kunne vi så gå ind og finde en plads. Stor var vores forbavselse: ingen græs, mange sten og skærver og kun delvis skygge. Det var den ’flot anlagte’ plads, som vi havde læst om hjemmefra!

Som sagt er pladsen helt uden græs, når man så bort fra et par mindre områder forbeholdt teltcampister. Jorden var hård – rigtig hård. Vi kunne simpelthen ikke pløkke hele teltet på camp-letten, men fik de vigtigst pløkker i og så bandt vi ellers bardunerne fast til de to træer, som vi var heldige at have og til tagboksen på bilen.
Bade- og toiletforhold var som sådan ok, selvom de lukkede hele bygningen, når de gjorde rent.
Der er ingen indkøbsmuligheder på pladsen, men overfor pladsen ligger et stort supermarked, som dog har lukket den 29. juni pga. en eller anden lokal helligdag!
Pladsen har egen pool, hvilket er skønt, når man kommer tilbage efter en lang udflugtsdag.
Største minus er afgjort det store antal af sengepladser til udlejning i telte og bungalows. Der er RIGTIG mange og derfor er der også rigtig mange unge mennesker på interrail her! Og det er nok også, at derfor pladsen tillader sig at holde diskotek til kl. 3.00 om natten..

Campingpladsen har egen shuttlebus ind til Vatikanet. Den kører hver time og det koster 2 euro for en returbillet. Vi købte billetter til to dage – dels var det let og dels var bilen jo tøjret til camp-letten!

Første dags udflugt blev en gåtur rundt i Rom. Første rigtige stop blev den spanske trappe, men på vejen derhen krydsede vi Tiberen og gjorde stop for at fotografere. Den spanske trappe var ganske imponerende – det var antallet af mennesker også! I øvrigt har den fået sit navn, fordi den ligger tæt på den spanske ambassade.
Men som danskere synes vi, at det er mere vigtigt, at man, når man står på toppen af trappen og kigger ned af gaden overfor, kan se det danske flag udenfor den danske ambassade!
Fra den spanske trappe gik vi videre til Trevi-fontænen, som ligger på et så lille torv, at det er svært at komme langt nok væk, når man vil fotografere den.
Fra Trevifontænen gik vi videre op mod Forum Romanum og Palertinerhøjen. Det er de ældste ruiner, som man har i Rom og det er utroligt, at så meget har fået lov at stå inde midt i byen.

Feriens bedste trick kommer her: Til Forum Romanum er der gratis adgang, men ruinerne er flottere og bedre bevarede på Palertinerhøjen, hvortil der opkræves entre. Ved Palertinerhøjen er der ingen billetkø og da billetten til Palertinerhøjen også gælder til Colosseum, hvor billetkøen er min. 1 time lang, så får man lige en masse tid foræret, hvis man køber sin billet ved Palertinerhøjen.

Colosseum ligger ca. 300 m fra Palertinerhøjen og er meget imponerende. Inden vi tog på ferie, så vi filmen Gladiator, da den giver et godt billede af livet i og omkring Colosseum, dengang det var i brug.

Men mest imponeret var vi over, at man for at bygge Colosseum havde været nødt til at dræne området, som ellers var en sø. Og en del af disse kloakrør bruges stadig!

Colosseum fik også et specielt lerlag, så man kunne oversvømme arenaen og holde søslag her.

Fra Colosseum gik vi videre til Pantheon, som er den ældst bevarede bygning i Rom. Den er fra ca. 125 e.kr.

Den har et stort hul i taget, men efter sigende skulle det ikke regne meget ind. Bygningen har altid været et religiøst sted, nu er det et kristent sted, men tidligere har den været tempel.

Feriens nok dårligst brugte penge: Person klædt ud som romersk soldat: I må godt fotografere – det gør vi så – hvorefter han siger ’5 euro – please’. Nå, men han var klædt pænt ud!
Til gengæld tog vi billedet her til venstre på lang afstand, så her slap vi for at betale...

Næste dags besøg gjaldt Peterskirken. Heldigvis gik det hurtigt gennem safety-checket og heldigvis var vi passende klædt på med dækkede knæ og skuldre – ellers var vi ikke kommet ind i kirken.
Efter en tur rundt inde i denne imponerende kirke, hvor vi gav den danske billedhugger Thorvaldsens gravmæle til pave Pius 7. en særlig opmærksomhed, gik turen op i kuplen.

Kuplen er indvendig 42,52 m i diameter og gulv til kuplens top er der 119 m.

Vi tog elevatoren op til taget, hvorfra der er en flot udsigt ud over Peterspladsen og man kan se, hvor store skulpturerne allerøverst oppe på kolonnaden i virkeligheden er.

Feriens kuriosum: der er toiletter, souvenirshop og ’refreshment’-sted på taget. Og taget følger hvælvingernes buer inde i kirken, så det går op og ned!

Hvis man vil helt op i toppen af den store kuppel, så må man på gåben op af en smal, ensrettet trappe, der følger kuplens runding.

Men det er alle 537 trin værd – man får en flot udsigt ud over Peterspladsen, Rom og Vatikanets have.

Turen ned fra toppen går via en anden smal trappe, som ender inde i selve kuplen, hvor man får mulighed for at komme helt tæt på de store malerier, som i virkeligheden er mosaikker, som består af millioner af små sten.

Da vi igen var kommet ned, gik vi ned i gravkammeret under kirken og defilerede forbi pave Paul II’s grav. Paven døde foråret 2005 og der var mange nonner og præster, som var der for at sige et sidste farvel.
Besøgets mere makabre del var dog oppe i selve kirkerummet, hvor flere balsamerede paver lå fremme til udstilling i glaskister. Foran var så opsat en pengebøsse, hvori man kunne lægge penge til vedligeholdelsen af den enkelte pave.

Til sidens top Efter en næsten søvnløs nat valgte vi at rykke nordpå – vi orkede ikke pladsen længere! På vej nordpå lagde vi vejen forbi Monsterparken i Bomarzo. Det er en ældgammel park med en del skæve og mærkelige skulpturer, men det mest monsteragtige ved parken er entreprisen!

Efter ca. 400 km og 7 timers kørsel/sightseeing ankom vi lørdag den 2. juli til Camping Molino a Fuoca kl. ca. 17.00. Vi var heldige at få en plads for den næste uge.

Camping Molino a Fuoca ligger helt ud til vandet (man skal dog krydse et stykke fyrskov) i udkanten af den lille by Vada nær Cesina syd for Pisa. Pladsen er stor og der er skygge på alle parcellerne, fordi der er hængt ’jordbær-net’ op over alle parcellerne. De fleste parceller er omkranset af en lav hæk og jorden er dejlig blød og vældig fin at pløkke i.
Største minus er, at man ikke må parkere bilen inde på pladsen, men kun ude på en lukket p-plads. Til gengæld er det trygt for børnene at færdes her. Bade- og toiletforhold er fine, selvom her er lidt kø ved bruserne ved badetid og det varme vand rækker ikke altid til alle. Der er et lille supermarked, med det mest nødvendige, på pladsen, men bare 3 km væk inde i Vada er der et stort Coop-supermarked.
Stranden er sand og mens vi var der, var der ikke tang i vandet, men da der nogle steder oppe på sandet ligger tang, så må det komme ind nogle dage. Vandet bliver hurtigt dybt med store bølger og er noget koldere end det, vi oplevede ved Rubicone.
Vores første udflugt gik ind i landet – ind til byen San Gimignano.

Byen er kendt, som byen med de mange tårne og bymidten er en gammel, lille by med et charmerende torv og en vildt god, hjemmelavet is. Men også med mange turister og turistbutikker. Selve bymidte er gågade-område, men der er en stor p-plads lige uden for byen. Mod betaling, selvfølgelig...

I dag er her 15 tårne tilbage, men en gang var her 72. Tårnene varierer fra 15 til 54 m i højden, så de er ikke alle lige synlige.

Vi tog turen op i rådhustårnet - Torre Grossa - og entreen hertil dækker også indgangen til et lille museum.
Men det er ikke nemt at få et billede af alle tårnene herfra, for de ligger meget spredt. Til gengæld findes der en offentlig park - La Rocca - i udkanten af byen. Det var oprindeligt et fort, men nu er der kun nogle få ruiner tilbage. Men her er et lille, gammelt tårn og fra dette tårn, kan man tage de flotteste billeder.

Et af hovedmålene for ferien i år var Pisa, så en formiddag satte vi næsen mod Pisa for at se det skæve tårn.
Det skæve tårn i Pisa er skævt, men det fylder ikke så meget ved siden af kirken og dåbs- kapellet lige ved siden af.
Alt er udført i marmor – selv kantstenene langs fortovene – og nogle steder også selve fortovsfliserne. Vil man op i tårnet eller ind i kirken og kapellet, så skal man betale entre og børn under 8 år må ikke komme op i tårnet.

Fra Pisa fortsatte vi nordpå til Massa og Carraca, hvor vi fulgte skiltene ’Cave di Marmo’ ud til marmor- brudene. Der er rigtig mange steder, hvor de bryder marmor og nede i byerne støder man konstant på store marmor- savværker og sættevogne med store blokke af marmor. Savværkerne udstiller store plader af poleret marmor og det findes i et utal af farver.

Efter en dejlig uge på Camping Molino a Fouca måtte vi videre nordpå. Vi havde rigtig langt og hoppede derfor med det samme på motorvejen. I alt kørte vi denne dag næsten 800 km og det tog ca. 10 timer. Heldigvis er vi 3 med kørekort, så vi kan skiftes til at køre. I Østrig tog vi vejen over Fernpass, en meget smuk tur. Vi ankom til camping Brunnen i Füssen den 9. juli omkring kl. 19.30 og de havde en plads tilbage med strøm, så den tog vi!

Camping Brunnen er en nydelig campingplads i Sydtyskland på grænsen ind til Tyskland.
Den er tysk, når det er bedst: der var rent og pænt og så måtte man ikke smide affald ud efter kl. 20.00, fordi låget på containeren larmede lidt…
Den ligger lige ned til en sø, som man skal kunne bade i. Pga. vejret prøvede vi ikke lige det.
Bade- og toiletforhold er utrolig lækre og rene og der er fint med varmt vand. Pladsen har køkken med opvaskermaskine!
På pladsen er en lille butik, men tæt på findes et større Spar-marked i forbindelse med en benzintank.

Vi ville besøge Schloss Neuswanstein – et gammelt slot, som aldrig blev færdigindrettet.
Det ligner et rigtig Tornerose-slot udefra. Først brugte vi et par dage på at vente på bedre vejr – det regnede 24 timer i døgnet og det var ikke så sjovt. Samtidig var temperaturen nu nede omkring de 10 grader og efter et par dage begyndte sengetøjet at føles fugtigt, når vi gik i seng.

Og selvom det er sjovere at tage på udflugt i tørvejr, så endte vi alligevel med at tage op til slottet i regnvejr – for vi skulle snart hjem.

Billetten til slottet skal købes nede ved p-pladsen og man skal købe den til en bestemt rundvisning. Fra p-pladsen er der ca. 30 min. gåtur op til indgangen til slottet. Her ventede vi så yderligere 40 min. i silende regn, før det var tid til vores rundvisning.
Inde i slottet er der dog tørt og lunt og meget smukt med store vægmalerier. Desværre har guiden travlt, vi kunne sagtens have brugt meget mere tid til dels at se detaljerne og til dels at oversætte for den mindste. Efter 45 min er vi ude igen! Vi tog turen over til Marias Bro, hvorfra der er en pragtfuld udsigt til slottet. Når man ellers kan se det for regnskyer!

Efter en dejlig lang ferie kørte vi dagen efter nordpå og hjem – en tur på ca. 1200 km.

Fakta om ferien

Antal kilometer i alt5643 km
Antal overnatninger23
Antal personer4 voksne og 1 barn
Forbrug pr. dag1071 kr.
Vignetter og vejafgifter702 kr.