Bogense 2009

Påsken - Vi havde glædet os rigtig meget til det blev den 3. april, så vi kunne komme på camping i Bogense. Selvom vi bor lige inde i Odense, så har vi faktisk aldrig rigtig været her før.
Vi vidste jo allerede, hvor på pladsen, vi skulle bo de næste tre måneder, men det er altid spændende at se tingene rigtigt. Lige da vi kom kørende langs pladsen, tænkte vi: 'åh, den er godt nok åben, den her plads!', men vi skulle heldigvis ligge inde i en rigtig hyggelig 'lomme', hvor der var pænt plantet til rundt om. Vi fik sat vognen op, teltet på og lagt pressening og gulvtæppe ud. Og ja så fik vi også fundet ud af at få sat vores Heatmax laserovn op. Selvom vi egentlig ikke skulle have haft en, ja så er vi her efter 3 dage allerede meget glade for den!

Så er alt sat op og vi skal til at nyde det gode vejr - eller næsten for vi har en liste over ting vi skal huske at have med næste gang - f.eks. passer vores nye lampeskærm ikke til vores gamle fatning...

Når man har hund med, som vi har, ja så får man jo automatisk gået nogle lange ture omkring campingpladsen. Vi har vænnet os til at have et af vores kameraer med hver gang vi går og derfor vil der komme mange billeder her på siden.
De første stammer fra stranden, havnen og marinaen. Bogense marina er Fyns største og har plads til 777 både. Det er dog ikke så mange af dem, der er kommet i vandet endnu. Stranden er kun afprøvet på en gåtur, men den ser rigtig dejlig ud.

Havfruen her til venstre står yderst på den ene mole - hvorfor hun har sæler under hænderne har vi ikke fundet ud af endnu, men det kommer måske på et tidspunkt!
Bagerst i horisonten ses Æbleø, som vi har planer om at skulle over til, når vi kommer længere hen på året. Man kan gå gennem vandet over til den og det skal bare prøves!

Herunder ses til venstre Bogense Gamle Købmandsgård og til højre Bogense Rådhus. Rådhuset spiller flere gang om dagen en lille melodi - og klokkespillet kan rigtig mange forskellige!

Her til venstre ses Bogenses Manneken Pis. Den er en kopi af Manneken i Bruxelles og blev afsløret i 1934. Statuen er skænket af konsul Willum Fønss, der som spæd blev fundet på færgen mellem Jylland og Bogense. Da forældrene ikke kunne findes tog slagtermester Levinsohn barnet til sig. Ved særlige lejligheder bliver den i klædt forskelligt tøj - måske ser vi det en dag?

Sct. Nicolai Kirke kan ses fra det meste af byen og er fra 1406. Tårnet er tækket med 27.000 egespåner og fra kirkegården er der en flot udsigt ud over havet. Kirken tjener tillige som sømærke. Desværre er kirken lukket i 2009 pga. renovering.

Herunder ses et af Bogenses mange vandløb. Der er mange diger omkring Bogense og meget opdæmmet land, hvilket også resulterer i mange vandløb.

Til højre ses Bogenses vandtårn som er en kopi af vandtårnet i Fredericia. Tårnet bruges ikke længere som vandtårn.
Ind i mellem er tårnet i dag åbent for besøgende, som dels kan nyde en kunstudstilling og som dels kan nyde en fantastisk udsigt ud over Lillebælt over mod dels Jylland og dels Æbelø. Vi vil løbende holde øje med, hvornår der er mulighed for at komme op/ind i det.

Kilder: www.nordfynsturist.dk

Inde fra Bogense havde vi bemærket en flot gammel mølle et stykke væk. Vi havde også bemærket, at der på skiltene ved Havfruestien stod Stegø Mølle 2,1 km og besluttede derfor, at der ikke var længere end vi kunne gå – og så blev hunden også luftet! Vi fulgte diget ud af Bogense og det var en smuk vandretur langs vandet. I udkanten af Bogense er der en fin udsigt ud over Mågeøerne. Mågeøerne er en række lave sandbanker med megen sparsom vegetation. antallet af øer og deres udformning ændres dog løbende pga. vinden og strømmen.

Øerne er ynglereservat for for eksempel edderfugl, stormmåge og havterne ligesom her findes en skarvkoloni. Øerne må ikke besøges fra den 1. marts til den 31. august. Øerne kan anes yderst til højre på billedet herover.

Kilde: informationstavle ved diget opsat af Skov- og naturstyrelsen

Efter en dejlig tur på diget kom vi ud til Stegø Mølle. Stegø Mølle er opført i 1871, men blev i 1972 beskadiget af en brand og blev derefter genopført. Dog er vingerne attrapper. Møllen er en såkaldt hollandsk vindmølle med jordomgang og har været en af flere, der har været brugt som pumpemøller, da man i sin tid tørlagde Nørre Nærå og fik ca. 1300 tønder land agerjord ekstra. I midten af 1900-tallet blev møllerne overflødige, da man fik elektriske pumpestationer. I dag er møllen i privateje og kan kun ses udefra.

www.moellearkivet.dk

Her kommer lige et billede mere fra Bogense By. På billedet her til venstre ses Bybækken ved Sophus Jensens Gård, som er resterne af en gammel købmandsgård. Stedet finder man i Adelgade ret tæt på Fakta og Netto.

Bogense Bybæks historie går tilbage til 1755 og udspringer fra en kilde ved Reveldrup, går forbi fredskoven, bugter sig gennem byen og udmunder i Bogense Havn. Den har været brugt som vaskeplads for byens kvinder, vandreserve ved ildebrand og til drikkevand.

Historien siger også, at havfruerne som havde deres slot lige nord for Bogense, svømmede i bækken. Dertil kan vi kun sige, at enten er de havfruer meget små eller også har bækken været dybere. For at svømme i den med dens nuværende dybde – det er vist ikke muligt

Kilde: www.bogensecamp.dk

Påsken er nu gået - og hvilken påske! Vejret har bare været perfekt så vi har fået en rigtig god start på årets campingoplevelser. Bogense Strand Camping har til fulde levet op til vores forventninger så vi ser frem til flere oplevelser! Saamtidig må det vist være på tide at få lagt en egentlig pladsbeskrivelse ind her på Logbogen. Pladsen er en stor 5* Topcamp-plads og kvaliteten er derfor også høj. Vores parcel er stor og plan og ligger inde i en lomme sammen med 8 andre vogne.

Der er vand ved indgangen til lommen, affalds- containere lige uden for og strømstander tæt på pladsen. Vores nærmeste toiletbygning (vi tror nok den er nærmest – vi er faktisk i tvivl – men i hvert fald den vi bruger mest!) er meget lækker. Her er mange familierum med bruser, toilet og 2 håndvaske i hver sin højde. Her er også enkelte toiletrum med håndvaske, men ingen deciderede vaske- eller baderum. Her er et lækkert køkken med spisepladser, ovne, mikroovn, komfurer og mulighed for opvask.

På pladsen findes også en lille butik med frisk brød (bestil helst dagen før inden kl. 18), men den har vi nu ikke brugt meget, da der inden for 15 min. gang findes 4 supermarkeder og 1 bager.

Der findes 3 legepladser fordelt rundt om på pladsen. Især den ved indgangen med den store hoppepude og hoppeborgen har vores 11-årige pige brugt rigtig meget sammen med veninderne og især hoppepuden har trukket… I forbindelse med pladsen findes også en svømmehal. På pladsen er et udendørs badeland, som vi vender tilbage til, når det åbner.

Man kan blive koblet op på internettet og det virker fint. Det koster 270 kr. for en forårsplads. Men det er rigtig dejligt, når man har så mange store børn…

Vores største problem har faktisk været at få deres bom-system til at virke. Første gang man kører igennem, bliver der taget et billede af ens nummerplade og derefter skulle det ikke længere være nødvendigt at bruge kortet. MEN første gang havde den kun taget et billede af en del af vores nummerplade. Anden gang tog den slet ikke noget billede og 3. gang, da de hjalp os, virkede det heller ikke. Man må ikke holde tæt over ved kortstanderen, skævt for kameraet, for tæt på eller for langt væk! Meget bøvlet – så er det altså lettere bare at bruge kortet hver gang – det virker så bare ikke her, hvis der er registreret noget på det...

Bogense Svømmehal ligger i tilknytning til campingpladsen og her findes et 25 m. bassin ’oppe på førstesalen’ og et varmtvandsbassin forneden. Og vandet er rigtig lækkert varmt! I forbindelse med det store bassin findes en-meter vippe, reb til at svinge sig i og diverse legeredskaber. I weekenderne er der åbent for alle. Man spærrer her et par baner af til motionssvømning, mens resten er til fri leg. På hverdage er der ind i mellem lukket, da svømmehallen benyttes af forskellige grupper/foreninger. Fra det store bassin og ned til varmtvandsbassinet findes tillige en vandrutsjebane.

Man skal betale for at benytte svømmehallen, men da svømmehallen ejes af campingpladsen kan man her benytte sit kort til betaling. En gang om måneden ca. afholdes der action-aften i svømmehallen fra kl. 19.00-21.00. Action-aftenerne henvender sig til børn i alderen 8-14 år og der er musik, leg og konkurrencer. Prisen er 65 kr., men så får man også en lille sodavand og en fransk hotdog.

Vores første solnedgang billeder fra Bogense. Vi er jo altid en tur ved stranden om aftenen for at lufte hunden og den 1. maj så der sådan her ud.

Billederne fra den gamle havn og marinaen stammer fra samme aften.
Vi har i øvrigt fundet ud af lidt mere om Havfruen, som hedder Elle:

Den er skænket af Nordfyns Bank i anledning af bankens 100-års jubilæum og skabt af billedhuggeren Poul R. Weile. I en årrække stod hun for enden af den gamle havn i Bogense, men står nu ved indsejlingen til Bogense Havn og Marina, hvor hun byder sejlerne velkommen.

Der er også en historie om havfruen Elle, som bl.a. forfatteren Gorm Benzon har berettet om: Der var en gang en prinsesse, som blev holdt fanget i et gyldent bur af sin far. Prinsessens far kongen lod endvidere en drage vogte over buret. Prinsessen sang meget smukt, men også sørgmodigt. Mange friere forsøgte at blive gift med prinsessen, men ingen fandt nåde for kongens blik og de blev alle sammen spist af dragen. I havet nær ved boede en havmand, som forelskede sig voldsomt i prinsessen. I stedet for at forsøge sig hos hendes far, slog han dragen ud med sin store fiskehale, befriede prinsessen fra buret og stak ud i havet med hende skarpt forfulgt af kongen. Havmanden og prinsessen levede lykkeligt og fik mange skønne prinsesser, som ofte ses siddende på en sten, mens de reder deres lange hår og synger smukke sange. De fleste af prinsesserne har ben lige som deres mor, men Elle lignede sin far rigtig meget og arvede derfor sin fiskehale efter ham.

Kilde:www.ugeavisennordfyn.dk

Så kom St. Bededagsferien og vi havde aftalt med Sørens søster og svoger, at de skulle komme op til os med deres campingvogn og så skulle vi hygge, drikke rødvin og spille kort!
Altså ren afslapning! Men da vi kom derop, var forteltet hoppet ud af skinnen oppe i det ene hjørne, så vi startede med at pille det meste ned, så vi kunne få teltet kørt på plads i skinnen.

Det underligste var alligevel, at det også var sket for vores nabo. Og han kunne ikke få det til at blive inde i skinnen, så han måtte sende bud efter en, der vidste noget om dette. Hans skinne skulle have nogle forsigtig slag med en gummihammer, så den blev presset lidt mere sammen.

Selv efter det voldsomme tordenvejr og stormvejr St. Bededag holdt vores hjørne dog, så vi håber ikke det sker igen, men vi har talt om, at give skinnen et par små slag, når vi har slået ned til sommer.

Bare sådan for at være på den sikre side...

Her er så endnu et solnedgangsbillede fra Bogense! Solnedgange er meget fascinerende og vi kan ikke lade være med at tage billeder gang på gang! Det her er taget på vej ud til Vestmolen i marinaen, med badestranden til venstre i billedet.

En af de flotteste solnedgange havde vi dog for to år siden i Rudkøbing Skudehavn.

Så er det vist også snart på tide at få lagt lidt ind om Bogenses grønne Hjerte.

Bogenses grønne Hjerte er et område vest for campingpladsen. Området omkring Bogense er opdæmmet af land, som beskyttes af flere diger.
Inden området blev inddæmmet i 1817-19 var her er fladvandet kystlandskab med en række af lave øer. Efter inddæmningen blev områderne tørlagte ved hjælp af kanaler og vindmøller, der pumpede vandet ud i haven – f.eks. Stegø Mølle. Siden blev de drænede områder anvendt til landbrugsjord.

I dag har projektet Bogense grønne Hjerte til hensigt at bringe engene vest for Bogense tilbage til deres oprindelige tilstand med en rig og varieret engnatur.
Man lader derfor arealerne afgræsse af køer og holder en passende høj vandstand på områderne, således at ynglefuglene, frøerne, tudserne og engblomsterne kan vende tilbage.
Vandstanden reguleres af en artesisk kilde. En artesisk kilde er boret direkte ned i et vandlag, hvor trykket er så højt, at vandet automatisk trykkes op.

Rundt om området er der anlagt en 3 km lang trampesti, som det tager os en lille times tid at trave rundt. Men så får hunden også snust både til køer og hegnspæle.
Et stykke ude af diget findes et fugleskjul, hvor man har et flot kig ud over Vestre Enge. Her har vi også været heldige at se et lille firben varme sig på jorden. Det er lang tid siden vi sidst har set sådan en lille fyr i Danmark!

Området mellem de to diger tæt ved marinaen kaldes kogen og her findes den fredede rødviolette orkide Majgøgeurt, som kan ses i maj/juni og som vi år så første gang i St. Bededagsferien.

For at tage billeder af den, skal man klatre over hegnet, som der dog ikke var strøm i på dette tidspunkt. Vi så også nogle små forkrøblede nogle på selve trampestien ca. ved gården på billedet 2 billeder oppe. Men de bar kraftigt præg af, at være trådt på som små!

Kilde: folder: Bogense grønne Hjerte. Udgivet af bl.a. Nordfyns Kom- mune, Skov- og Naturstyrelsen og Danmarks Naturfredningsforening.

Så blev det Kr. Himmelfartsferie og vi havde heldigvis fri det fleste af dagene. Søren skulle arbejde natten til torsdag, så vi kom først af sted over middag.
I denne week-end havde vandtårnet åbent for besøg og det benyttede vi os selvfølgelig straks af
Der er begrænsninger på i hvilke retninger man fotograferer - derfor er her mest billeder af havet!

Weekenden bød også på aktiviteter i havnen i forbindelse med Palby Fyn Cup, som er en kapsejlads hele vejen rundt om Fyn. På grund af kraftig blæst nåede den hurtigste rundt på ca. 12 timer - rekorden er dog på lidt over 10 timer.

Også et par kite-surfere benyttede det gode blæsevejr til at komme i aktion på vandet.

Samme weekend holdt Sct. Georgsgildet i Bogense loppemarked. Her var der blandt andet mulighed for at prøve at rapelle ned af den gamle vindmølle på havnen. Møllen er fra 1943 og bygget af F. L. Smidt. Den producerede jævnstrøm og skulle som noget nyt kun producere strøm. Den var trevinget med et vingefang på 24 m. og kunne høres over hele Bogense.

Week-enden efter var det pinse og vi havde inviteret børnene med kærester på besøg. Det blev en superhyggelig pinse - vejret var helt perfekt og de unge hyggede sig. Det gav os mulighed for at prøve den sovekabine, vi havde indkøbt til forteltet. Og den fungerede rigtig fint, selvom ophængnings- snorene nok bliver udskiftet med en kraftig elastik! Vi kunne stadig fint være i forteltet og spise.

I pinsen holdt Lions Club marked på Cirkuspladsen, som er en lille del af Bogenses grønne Hjerte. Altså meget tæt på campingpladsen. Her var der kræmmermarked med alt hvad hjertet kunne begære - lige fra tøj, bøger, smykker og til bamser, gammelt legetøj og glasting.
Der var også et lille tivoli på pladsen. De medbragte skydetelt, tombola og et par karussel-ting. Derudover var der også levende musik med Highlanders, som stillede op i kilt og spillede irsk og skotsk musik.

Det er altså ikke pinsesolen, der danser, men endnu et par solnedgangsbillede, som sneg sig ind! Og som rigtig smukt viser, hvilket fantastisk vejr det var i hele pinsen!

Vi havde inviteret de unge med ud og spise og havde valgt Røgeriet på Vestre Havnevej. Her havde vi også været i St. bededagsferien og vidste, at selv de mest kræsne i familien ville få noget at spise her
Til frokost har de en stor fiskebuffet, men om aftenen er der buffet med to slags forretter, stege, forskellige kartofler og salatbar. Som dessert er her isbar.
Stemning er dejlig let - også blandt personalet, så det er skønt at komme her.

Her i pinsen blev pladsens udendørsbassin åbnet - vandet er opvarmet og nåede op på 20 grader om pinsesøndag. Dog var vinden en anelse for kold, så der var ikke overfyldt ved poolkanten!

Vi fik også prøvet pladsen minigolfbane, som har 15 baner af MEGET forskellig sværhedsgrad. Men en del sværere end den sidste vi spillede på, hvilket er lidt ærgerligt, fordi det så nemt bliver for svært for mindre børn at være med.

Så kom vores sidste week-end som forårsfastlæggere.
Der var rigtig mange ting vi skulle nå: lørdag tog vi op i gågaden og så lidt af NAT-ungernes forestilling: Frk. Nitouche. Det gjorde de rigtig fint. NAT-ungerne er et teater for børn i Bogense.

Lørdag eftermiddag var der banko i teltet på pladsen og der var rigtig mange flotte præmier at spille om. Sabrina vandt en bold, en sportstaske og en drikkedunk, så hun blev rigtig glad!

Lørdag aften var der ankommet et piratskib til Bogense Havn! Det var Kompagni Aquanaut og skibet Lovise.

De opførte forestillingen "Pirate Queens" om de to kvindelige pirater Anne Bonny og Mary Read, som et mix af akrobatik, performance, teatersport, musik, mime og forvekslingskomedie.

Søndag stod på nedpakning af telt mm - og det kom tørt ned. Tænk at slå op i solskin og pille ned i solskin! Ren luksus
Den største overraskelse søndag var, da vi fandt fyren herunder i det ene hjørne af teltet - heldigvis under presseningen!

Og efter vores første år som fastlæggere i en forårssæson, må det være tiden til at evaluere på oplevelsen:
Har det været godt? Ja, det har været rigtig godt. Vi har glædet os til hver eneste week-end, som vi har været af sted i. Det har været dejligt nemt at ankomme til en opsat vogn og derfor har vi camperet meget mere end vi ville have gjort ellers.
Har vi fortrudt noget? Nej ikke det mindste. Derfor har vi også booket samme plads til næste år
Hvad har vi lært hen ad vejen? At have en notesbog i campingvognen, så vi kunne notere, hvad vi manglede af tøj, mad, smådele (og dem har vi fundet en del af!) mm.
Tror vi, det bliver lige så godt næste år? Ja helt sikkert - vi mangler stadig at besøge Æbelø, at gå ud til Fogense, at se Harritslevgård og meget mere. Så vi skal nok få nogle nye ting at se - og nogle gode gensyn med de gamle kendinge.