Korsør og AOC-træf 2011

Da indbydelsen til campingsiden www.altomcamping.dk's årlige træf dukkede op var vi meget hurtige til at tilmelde os. Det var så hyggeligt sidste år, så vi har set frem til dette års træf med glæde.

I år foregik træffet på Storebælt Camping og Feriecenter og da vi var så heldige, at Søren havde fri fredag ugen efter træffet, havde vi for lang tid siden sat to weekender af i Korsør. Turen til Korsør er ikke særlig lang fra Odense – ca. 56 km. – så det tager ikke lang tid for os at komme frem.
Til gengæld syntes vi nu, at vejret på Storebæltsbroen lignede noget som vi havde set tidligere på sommeren…

Gad vide om vejret altid er sådan her på broen

Storebælt Camping og Feriecenter er en 3* plads lige efter Storebæltsbroen – altså for os som kommer fra Fyn
Den ligger næsten helt ud til vandet og har den smukkeste udsigt ud over Storebælt og broen.

Pladsen er meget åben – der er ikke megen beplantning, der kan gro på dette sted, men det ville jo også bare tage udsigten. Parcellerne er mærket op med fliser i græsset, der er el og vand tæt på parcellen (vand havde vi nærmest bag ved og elstanderen var ca. 25 m væk).

Jorden er nem at slå pløkker i og heller ikke så løs, at de smutter op i blæsevejret – for blæser, det gør det her! Og fra forskellige sider, så det der var en perfekt placering af vogn og telt den første weekend, viste sig at være en ikke helt så perfekt placering den anden
Her til venstre bliver der kæmpet med en markise - det er ikke nemt at slå noget som helst op, når det blæser så meget, som det gjorde denne fredag. Selv satte vi vores lille fortelt op - nu ville vi jo komme tilbage næste weekend og så var det nu rarest.

Vi mødte kun stor hjælpsomhed i receptionen – da vi jo gerne ville lade vognen stå 'ugen over' fik vi anvist en plads op og ned af træffet, men på vejen lige bag ved, så det var let at 'smutte forbi' de få hybenbuske, der adskilte parcellerne. Der hvor AOC-træffet holdt til, skulle der nemlig være et andet træf weekenden efter og så skulle vi jo helst ikke ligge i blandt dem.
Da vi spiste i Bælt’Stedet lørdag aften og Sabrina ikke brød sig om kartoflerne i buffeten fik hun straks en omgang pommes frites og da vi fik problemer med bilen var der også god hjælp at hente hos ejerne.

På pladsen findes 6 små toiletbygninger – hver med 3 toiletter og 3 familierum. Dermed er der aldrig særlig langt til toiletbygningerne. Inde er bygningerne lækre – familierummene store med fralægningsplads og der var fint med varmt vand. Her findes et lille udvalg af fiskeudstyr og lidt madvarer i Bælt’Stedet – pladsens restaurant. Bælt’Stedet kan i øvrigt kun anbefales – udsigten fantastisk og deres buffet lørdag herlig. Morgenbrød bestilles i receptionen og det bringes ud til teltet hver morgen inden kl. 8 – herlig service.

Der kan - selvfølgelig - lejes hytter og der er en stor, flot legeplads med masser af ting. Yderligere er her et udendørs badeland (vi prøvede det ikke, men hørte det var en kold oplevelse), en superjumper og minigolf.
Der er gratis ’børnecykler’, som børnene kan fræser rundt i på pladsen og et lille tog, som kører flere gange om dagen.

Derudover var der den første lørdag, vi var der, børneaktiviteter i atriumgården – denne lørdag legede de med foam-clay – noget som Helle er nødt til at introducere hos sine FDF’ere

At lufte hunden er også herligt – der er en låge bagerst på pladsen og den fører lige ud til stranden, hvorfra det er muligt at gå enten hele vejen rundt om pladsen eller ud under broen og videre ovre på den anden side af broen.
Herunder et billede af udsigten, der viser sig for en, lige når man kommer gennem lågen og yderligere 3 billeder, hvor vi kom ude fra broen og gik ind mod campingpladsen.

Selve AOC-træffet vil vi ikke komme så meget ind på, men blot skrive at det lige som sidste år var rigtig hyggeligt – med kendte såvel som nye deltagere. Der var festlige konkurrencer og ’skønsang’, fællesspisning og leg.
Hvis I vil se mere fra træffet anbefaler vi, at I kigger ind på www.altomcamping.dk
Da programmet for træffet ikke er specielt fyldigt – hvilket også er meningen – så fik vi tid til en god luftetur af hunden, som jo samtidig kunne kombineres med lidt geocaching.

Lørdag den 20. august var international geocachingdag og det ville vi da gerne støtte op om og fik lige fundet tre caches. Vi valgte at gå ind under Storebæltsbroen og om på den anden side – her er også meget smukt og der går tilsyneladende en sti langt om af kysten.
Det er også herude, at isbåd-museet ligger – vi må med skam melde at vi slet ikke nåede ind og kigge – så det må vi have til gode til en anden gang. Men på museet findes et par gamle isbåde fra den gang Storebælt virkelig frøs til is om vinteren og transporten over foregik så i disse både.

Efter et herligt træf kunne vi hurtig forlade campingpladsen – teltet fik en ekstra bardun, for hvis nu det skulle blæse endnu mere endnu…
Om torsdagen vendte vi så retur – Helles forældre havde lige benyttet lejligheden og haft et par dage i campingvognen og de havde kaffen klar, da vi ankom.
Planer havde vi rigtig mange af til denne weekend – fredag formiddag gik Søren og Sabrina ned for at fiske, mens Helle kørte op i byen for at handle. Og her skete så det, der gjorde at resten af weekenden blev noget anderledes: bilen nægtede simpelthen at starte – og ja vi ved godt, at Fakta gerne vil holde på kunderne, men det her var lige grumme nok. På gåben tilbage for at hente Søren og Sabrina og retur til bilen, men da den stadig ikke ville starte, ja så blev Falck tilkaldt. Bilen blev efter nogle forsøg trukket i gang igen og derefter rullede vi en lang tur, så der kunne komme strøm på det batteri, ’som jo måtte være blevet tomt’.

Ikke at det hjalp det mindste – næste gang ville den heller ikke starte uden en ordentlig skubbetur…

På vores køren-strøm-på-batteriet-køretur rundt i Korsør kom vi forbi et par fine steder:
Lovsøanlægget med en fin lille ø. Lovsøanlægget lå tidligere lige uden for bygrænsen og navnet kommer af lørdag – vaskedagen. Her i søerne hentede man i øvrigt tidligere drikkevand, da vandet i brøndene inde i byen var beskidt og salt. Lige ved den største sø er rejst en vildtbanesten, som tidligere viste, hvor kongens jagtmarker gik til. Det er en lille perle med legeplads og bænke. Tæt på Lovsøanlægget går vejene ned til stranden og også herfra er der den smukkeste udigt ind mod broen.

Samme aften - og da bilen stadig ikke ville starte af sig selv og da vi ikke orkede at skubbe den i gang hele tiden, besluttede vi os for at gå et godt stykke ind mod byen. Vi endte inde ved havnen og kunne se over mod flådestationen og også beundre en smuk solnedgang.

Lørdag var der maritime dage inde omkring havnen og fæstningen. Nu vidste vi jo, hvor langt der var at gå, så vi tog en taxa begge veje. Vi blev sat af nær Ny Halskovbro og fulgte derefter havnefronten – og alle de andre gæster ned mod fæstningen.

Fæstningen Korsør ligger på en halvø ved indsejlingen til Korsør Havn og Korsør Nor.

Her blev først bygget et forsvarstårn, som - da Tårnborg blev revet ned - blev udbygget til Korsør Slot. Slottet var en del af Korsørs beskyttelse mod de fredsløse med Marsk Stig i spidsen.

Op gennem tiden – helt op i 1700-tallet - blev borgen udbygget og blev anvendt som bolig for kongen, når han var på besøg. Efter en noget rodet periode endte slottet med at blive ret forfaldent og i 1800-tallet blev fløjene revet ned.
Tilbage står kommandantboligen (i dag: Lokalhistorisk arkiv), Vognremisen (i dag: Marineforeningen), Store magasin (i dag: Korsør By- og Overfartsmuseum på 1. sal og i stueetagen er repræsentations- og udstillingslokaler til brug for kulturlivet) og Tårnet.

Vores tur rundt i Korsør bragte os også forbi Korsør kirke – eller Sankt Povls kirke, som den rigtigt hedder. Kirken er indviet i 1871 og vi havde håbet den var åben denne lørdag – nu da der var maritime dage, men det var den desværre ikke. Efter et besøg på kirkens hjemmeside, ser den ellers rigtig spændende ud – men måske kommer vi forbi en anden gang!

Vi fortsatte turen ned mod Flådestationen og på et område ved Flådestationens indgang mødte vi Korsør Miniby.
Minibyen er opført i 1:10 og skal, når den er færdig, vise Korsør som den så ud i 1875 med havn, gader, stræder og bygninger. Alle materialer: mursten, tagsten, døre og vinduer udføres af frivillige.

Flådestationen havde i anledning af de maritime dage åbent hus og skib. Her var mulighed for at hilse på flåden, marinehjemmeværnet, Falck og mange flere.

De holdt også ’åbent skib’ på Ivar Huitfeldt – en af søværnets nye fregatter. Fregatterne kan løse nationale og internationale opgaver så som håndhævelse af handelsrestriktioner, operationer med maritime helikoptere og ildstøtte til landoperationer. På fregatterne kan helikoptere på op til 20 tons lande – her ses helikopterlandingspladsen inde fra helikopter-garagen. Fregatterne er i øvrigt bygget på Odense Staalskibsværft – her i Odense bedre kendt som Lindø – og Ivar Huitfeldt er den første af i alt tre fregatter og indgik i flåden i januar 2011.
Skibet er opkaldt efter Iver Huitfeldt, som var en dansk/norsk skibshelt, som under den store nordiske krig i 1700-1721 ledede den danske flåde. Han døde imidlertid i 1710, da skibet Dannebroge blev sat i brand. For at ilden ikke skulle brede sig til de øvrige skibe, kastede han anker og kæmpede videre fra sit brændende skib indtil krudtkammeret blev antændt og hele skibet sprang i luften.