Hirtshals

Sejlturen fra Læsø til Frederikshavn tager bare 1,5 time, så vi var i Frederikshavn inden middag. Det blæste stadig meget, men ikke mere end at vi besluttede os for at køre mod Kjul Strand Camping ved Hirtshals. Alternativt havde vi talt om at blive i Frederikshavn, men der var et par geocaching-projekter i Hirtshals, der trak ret meget :D

Kjul Strand Camping ligger nogle få kilometer fra Hirtshals. Vi havde valgt den, fordi den lå lige midt i en plantage, hvor vores geocaching-projekt skulle finde sted.
Vel ankommet blev vi budt velkommen, fik udleveret bomkort og kunne derefter køre ind og finde en plads. Vi besluttede hurtigt at lægge os i et område med lidt træer og tæt på toiletbygningen. Træerne gav lidt læ det første døgn, hvor det stadig blæste voldsomt.

Campingpladsen ligger højt, så der mange steder er en flot udsigt ned mod vandet. Den største toiletbygning lå tæt på - her hentede vi også vand og vaskede op. Der er yderligere et par toiletbygninger, men de var ikke åbne. Pladsen syner ved første øjekast lille, men hvis man begiver sig en tur rundt, så viser det sig hurtigt, at den er pænt stor med over 400 pladser.

Naturligvis kan man også leje hytter - og vi gik lige forbi dem, da vi ville gå til vandet. Der står på det udleverede kort, at der er 300 meter ned til stranden. Men det er vist ikke derfra, hvor vi lå, for der var noget længere. Turen går først af en fint slået græsvej...

... og man forlader pladsen gennem den faldefærdige låge. Vi har på fornemmelsen at de 300 meter galt herfra. Derefter følger man trampestien over klitterne og ned til vandet. Det vil ikke hele vejen være lige let med en barnevogn, men vejen, som campingpladsen ligge på, går også lige ned til vandet...

... fandt vi ud af tidligere på dagen, hvor vi udforskede stranden i bilen. For ja, man må nemlig køre på stranden... Fra bilen kunne vi sidde og skue ind mod Hirtshals i det fjerne.
Tilbage mod campingvognen gik vi en lidt anden vej - her er pladserne afgrænset af pil og området er ret blødt og fugtigt.

Vores geocachingprojekt skulle foregå i Uggerby Plantage, som Campingpladsen ligger lige op af. Projektet bestod af utrolig mange caches, der var gemt i området... Vi sneg os derfor ud af pladsen og ned langs plankeværket, der går rundt om pladsen. Derefter havnede vi hurtigt nede ved de første caches i plantagen.

Plantagen er meget varieret og selvom der er fine ruter og stier rundt i området, så fulgte vi dem ikke hele tiden. Nogle gange, skulle vi via mountaincykelspor rundt - og det er ret hårdt, for mountainbikerne vil gerne op og ned og ud og ind - og det må vi så også gå...

Undervejs gik sporet også helt ud til vandet eller forbi en sø. En lang dag gik hurtigt i den her klitplantage.

Hirtshals

Vi havde også sat en dag af til en god tur ind til Hirtshals By. Vi fandt en P-plads midt i byen og bevægede os derefter ned mod havnen. Byen ligger sjovt højt over vandet og der er derfor en fantastisk udsigt fra havnefronten. Og her finder vi også en mindesten, der lige får os til at stoppe op et øjeblik. Den er rejst til minde om de 6 redningsfolk der en decembernat i 1981 omkom i forsøget på at finde overlevende efter kutteren Hanne Dorthes forlis. Redningsbåden - RF2 - havde man fået året før og den skulle være det ypperste. Men da man sejlede rundt lige uden for molerne for at lede efter de 3 sømænd fra kutteren, så lavede man et kraftigt drej, der fik RF2 til at krænge voldsomt. Så voldsomt, at den ikke kunne rette sig op igen, men drev rundt som strøm og vind ville det. Alle 6 redningsfolk og de 3 fiskere omkom den nat. Siden var der et langt forløb for at få fastlagt skyldsspørgsmålet. Først da den 3. undersøgelseskommission fik kendskab til en amatørvideo fra det værft, der byggede den, der viste, at RF2 kun kunne rette sig op efter at have ligget på siden, fordi en kran trak den rundt, blev redningsmændene frikendt.

Når byen ligger så højt over selve havnen, så skal der naturligvis etableres nogle trapper mellem de to niveauer. Men Hirtshals forfalder ikke til at opsætte en kedelig metaltrappe - nej de laver en stor skulpturel trappe ved navn Trappen. Selve Trappen er skabt i 1997 og formet som et stort bølgeslag ind mod kysten. Midt i rager en smal udkigsgangbro ud og i enden står skulpturgruppen Scott, som består af en snemand i bronze og en skotskternet glasmosaik.

Nedenfor Trappen finder man fiskerihavnen - et på en eller anden måde ret hyggeligt sted. Der er masser af spisesteder hernede på havnekajen.

Vi fortsatte til venstre af Vestmolevej ud mod Hirtshals Fyr. Her går man på kanten af Skagerrak. Vejret var fantastisk, men stadig med god gang i blæsten. Og så får I lige et lille første kig ud på hirtshals Fyr.

Kraftig blæst og fint sand = sandfygning...

Vi nærmede os langsomt fyret og kom lige forbi Hirtshals Camping. Den havde været inde i vores overvejelser, men vi valgte den fra, fordi den så ud til at ligge meget åbent. Og det passer tilfulde. Fra campingvognene i den yderste række er der en fantastisk udsigt over havet, men man ligger også helt ubeskyttet for vinden.

På vej ud til fyret kom vi også lige forbi denne fisk - den eneste fisk vi så i Hirtshals :D
Hirtshals Fyr blev taget i brug i 1863 og er 35 meter højt. Ved foden af fyret er flere bygninger, der dels tidligere har været brugt som beboelse for Fyrmesteren og hans ansatte og dels til teknik.

Der er mulighed for at komme op i tårnet - og ja, nu havde vi jo besøgt flere andre tårne på denne ferie, så selvfølgelig skulle vi også op i Hirtshals Fyr. Turen op går af en fin trappe og er helt uden problemer. Og som ved de andre tårne - ja så er udsigten helt fantastisk! Og heroppe fra kan man tydeligt se, at området rundt om fyret præges af bunkere og løbegrave fra 2. Verdenskrig. Der er ialt 70 bunkers, hvoraf de 54 er udgravet og 3,5 km løbegrave. Det er i dette område at Hirtshals Bunkersmuseum holder til. Vi sprang over denne gang - så der ligger flere oplevelser og venter på os her i byen.

I den ene bygning er der opført et lille museum med lidt af hvert. Lige fra kasketter til motorer og gamle tågesirener fra Sirenehuset.

I en sidebygning fandt vi en stor stensamling - lige noget for Helle. Hold da op, der var mange smukke sten her. Og havde vi haft madkurven med, så kunne vi også have spist den under tag.

Da vi forlod området igen tog vi lige et sidste kig på Fyret - det er skisme smukt, som det står der hvidkalket mod den blå himmel. Kanonen er en signalkanon.

Sidste stop på denne ferie blev hirtshals Kirke. Vi har jo noget med kirker... Når man ser hirtshals Kirke ude fra, så tænker man hurtigt, hvad er det for riller, der er i koret? Og det er vinduer, som giver et helt fantastisk lys ind til alteret.
Ude på kirkegården har man lavet dette flotte kors med vand - meget passende i en by, der lever af og på havet.

Inde må vi nøjes med at tage de her to billeder. Der var nemlig gjort klar til en begravelse. Men hold da op, hvor var den flot. Oprindelig var kirken, der er fra 1908, en meget mindre kirke, som passede fint til byens daværende størrelse. Men i 1917 etablerede man havnen og i 1925 jernbanen og så begyndte byen for alvor at vokse. Og den gamle kirke blev for lille. I 1964 rev man derfor det gamle kor ned og byggede det nye, der var meget større. Og det er bygningen med de flotte høje, smalle vinduer, der sender lyset ind på alteret på en helt fantastisk måde.

Anden del af udvidelsen af kirken gik i gang i 1967. Her nedrev man det gamle tårn og byggede kirken ca. 8 meter længere og opførte det nuværende 26 meter høje tårn. Og dermed fik kirken sit nuværende udseende.

Altertavlen er en altergruppe i nøddetræ med Jesus på korset og Maria ved den ene side og apostlen Johannes ved den anden. Det er udført af billedhuggeren Eigil Wedel Schmidt og erstattede i 1953 et trækors. Prædikestolen og døbefonten er de oprindelige opført i lyst sandsten. Også alteret er i sandsten, men det blev gjort større i forbindelse med at kirken blev større.

Efter nogle helt fantastiske uger i vores skønne land, kan vi se tilbage på ENDELIG at have fået set både Anholt og Læsø. To øer, vi længe har set frem til at besøge og udforske. Og begge steder kommer vi gerne tilbage til.
Turen til Odense foregik i stille vejr og uden de store overraskelser. Hjemme ventede en rengøring af vognen ude og inde, så den igen er klar til nye oplevelser.