Svendborg Sund Camping

ENDELIG fik vi startet på vores forårs-sæson på Svendborg Sund Camping. I år fik vi først sat op efter påske, for der var så mange ting, der lige skulle falde på plads med hensyn til Coronaen. Men vi følte os trygge og sikre ved, at der var sørget for ekstra rengøring og håndsprit mange steder, så da påsken var overstået, smuttede vi til Tåsinge og fik sat op.

Selvom vi har haft vores gang hvert forår her på pladsen de sidste 10 sæsoner (!), så er vi stadig ikke trætte af at se os om - her er nemlig så hyggeligt og så fyldt af idyl.

Og et af de steder vi holder allermest af her på Tåsinge, er Skansen. I kort gåafstand fra campingpladsen ligger det smukkeste sted med udsigt over til Svendborg og den flotteste strandeng vi længe har set.

Og når vi når langt nok hen på foråret, så kommer der også kreaturer ud på området. Det er da hyggeligt.

Vi går også ofte til Vindeby for at handle - det er en tur på et par kilometre hver vej, så det er overkommeligt. På vejen kommer vi lige forbi Lystbådehavnen, hvor vi tit gør holdt for at se på alle bådene.

Tur til Troense

Vi skal også mindst en gang til Troense på gåben - i år besluttede vi os for at følge et lille trampespor og se, hvor det bar os hen. Det blev en fin lille tur, hvor vi kom ned til vandet et andet sted, end vi plejede. Imidlertid ligger der et par huse helt nede ved vandet på strækningen, så kort efter måtte vi retur på den skovvej, som vi plejer at bruge, for at komme udenom husene.

Men vi endte ved 'vores' bænk i skovkanten - med den smukkeste udsigt over mod Troense!

Rundt om på Tåsinge

For snart mange år siden var vi forbi Landet Kirke, hvor Elvira Madigan og Sixten Sparre har deres gravstene. Siden havde vi erfaret, at gravstedet var blevet sat i stand, så vi måtte da lige forbi en tur for at se, hvordan det nu så ud. Og selvom det ikke er stort og prangende, så har det nu pyntet, at der er blevet ryddet op rundt om de to gravstene.
Tæt på deres grave, findes den engelske flyvergrav fra 2. Verdenskrig. Her ligger Arthur John Sayer og Louis Godfrey Glaus begravet. De blev skudt ned over vandet ud for Tåsinge i februar 1944 og drev siden i land på kysten. På deres grav findes de restaurerede, stærkt krøllede propelblade fra deres Lancaster fly. Deres historie må vi heller ikke glemme!

Turen gik også atter forbi Bregninge Kirke, hvor vi skulle en tur op i tårnet. Selvom det var let skyet, så var udsigten helt fantastisk!
Desværre havde vi igen valgt et dårligt tidspunkt at kigge ind - sidst var der kor-prøver i kirken - denne gang var kirken låst af pga Corona. Vi lover, at vi kigger ind i den næste år :D
Man kan komme helt op i tårnet - på vejen passerer man fine små malerier...

Rundt i Svendborg

Vores geocaching-eventyr bringer os ofte til steder, hvor vi ikke før har været eller som vi ikke før har lagt mærke til. Det gør sig gældende for den fine Tiliaq-bænk inde midt på Centrumpladsen. Den er skænket af Svendborgs grønlandske venskabsby Aasiaat ved byens 750 års jubilæum.

De to hoveder, som leder tankerne mod Påskeøerne - eller mod Dodekalitten på Lolland - står begge på Gl. Skårupvej og er også begget givet i anledning af byens 750 års jubilæum.
Det til venstre hedder "Head" og er udført af Thomas Kadziola, mens det til højre hedder "Living together with nature" og er udført af Alak Roy.

Rundt på Langeland

Vi tog turen til Langeland et par gange - i år fik vi dog ikke kigget ind i nogle af Kunsttårnene. Det plejer vi ellers at gøre. Til gengæld tog vi turen ned til Skovsgårde, hvor vi gik en helt fantastisk tur rundt i området og nød forårets sol og blå himmel.