Raron 2009

Efter nogle begivenhedsrige dage i Interlaken flyttede vi den 5. juli længere sydpå til Raron i Valais-dalen. Vi valgte at tage med biltoget fra Kandersteg til Goppenstein. Det kører nærmest hele tiden og sparer rigtig mange kilometer. Derfor kom vi kun til at køre 64 km denne dag og det bare ca. 2 timer alt i alt. Så allerede kl. 12.30 havde vi slået op og pakket ud og var klar til en tur i poolen på Camping Santa Monica.
Pladsinfo: pladsen er en stor plads med mange fastliggervogne ala kolonihaver. Da vi ankom, fik vi 6 pladser at vælge mellem og vi valgte den, hvor vi syntes vi fik mest skygge.

Der er mange pladser helt uden skygge, men også nogle, der ligger mellem høje gamle træer.
Bade- og toilet forhold er gode, de er rene og vi oplevede ingen kødannelser ved badetid. Der var varmt vand nok til alle, men man skulle købe poletter til det varme bad.
Der er en lille pool, som skulle være opvarmet – det føltes dog ikke sådan!
På pladsen er der en lille butik med et meget begrænset udvalg af dagligvarer, men bare 5 min. væk på gåben findes et større supermarked.
Her er også en legeplads, som den mindste af vores børn brugte meget lidt. Campletten på Camping Santa Monica
Der er internet på pladsen - man skal købe et kodeord hver tirsdag, men derefter er der fri brug. Hvis man vil benytte internettet på sin parcel, skal man vælge en tæt på receptionen. Vi lå på B22 og der fungerer det perfekt det meste af tiden.
Fra pladsen kan man se en hvid bygning og nogle små bygninger, der ligger op af bjergsiden. Da vi kunne se, at der var en vandresti hele vejen op, måtte vi selvfølgelig undersøge, hvad det var. Det viste sig at være Wandfluhkapelle, der ligger, som var den klistret ind til klippen.

Kirken er over 300 år gammel og langs den stejle sti op til kirken, ligger 10 små bedehuse med bibelske bronzerelieffer udført af Hans Loretan.
Fra kirken er der, som man kan se herover, en fantastisk udsigt over campingpladsen.
På den anden side af dalen, kan man fra campingpladsen se endnu en kirke. Det er Burgkirche, som vi gik op til en anden dag. Kirken befinder sig på en klippe og ved den ene væg finder man digteren Rainer Maria Rilkes grav.

Herfra skulle vi på udflugt til Matterhorn. Vi checkede vejrudsigten på internettet og kørte derop den dag, det så ud til at blive skyfrit, for Matterhorn i mange skyer – det havde vi ikke lyst til!
Matterhorn er Schweiz’ vartegn og er det skønneste bjerg i verden, det mest fotograferede bjerg i verden og tinden over alle tinder for bjergbestigere. Det blev besteget første gang i 1865, hvor 4 ud af de 7 unge mænd, der blev ledet af englænderen Edward Whymper, mistede livet under forsøget. Den dag i dag ulmer rygterne stadig om det drama, der på en nat gjorde Zermatt verdensberømt: var det mord eller et uheld, der sendte de 4 i døden? Det originale reb fra dengang kan stadig ses på Matterhorn Museum. Anslået forsøger 3000 hvert år at bestige bjerget.
For at komme derop skal man først køre til Täsch i Mattertal. Det er hertil man kan komme i egen bil - resten foregår med offentlig transport. I Täsch findes mange parkeringsmuligheder, men priserne skulle være ca. de samme. Fra Täsch tager man shuttletoget de 5 km til Zermatt og herfra vælger man så en af de utallige lifte op.

Zermatt er en idyllisk bjergby ved foden af Matterhorn og er domineret af en ring af høje bjerggiganter, som står i en form for halvcirkel rundt om byen. De fleste er over 4000 m: Mischabelhörner (4545m), Monte Rosa-gruppen ( 4505 m) og i midten den mægtige Matterhorn (4478m) – også kaldet Fuji Zermatt.

Zermatt er en bilfri by, hvor kaner, hestevogne og eldrevne biler er de eneste tilladte transportmidler.
Vi valgte at tage op til Rothorn Paradise (3103m). Dalstationen findes ca. 5 min. gang fra togstationen.

Turen op til Rothorn Paradise foregår med tre forskellige 'lifte' og man kan holde pause, som man har lyst, hver gang man skal skifte.

Med den underjordisk tandhjulsbane kom vi op til Sunnegga Paradise på bare 3 min. Sunnegga er schweizisk og betyder sol-hjørnet. Lige under stationen i Sunnegga Paradise findes en murmeldyr observationspost med informationer om gnaveren og mulighed for at se dyrene.
Fra Sunnegga Paradise tog vi liften videre op til Blauherd, som ligger i 2571 moh. og herfra tog vi den sidste lift op til Rothorn Paradise.

Fra Rothorn Paradise ser man Matterhorn fra bjergets smukkeste side og får så lige 38 bjerge over 4000 m med i købet!
I hvert fald ser man Matterhorn fra den side, som det også vises fra på Tobleronepakkerne.
Der er også en fantastisk udsigt over Findelgletscheren og der var også en lille smule ’sne’, som vi straks måtte hen og røre ved.

Selvom temperaturen blot var 6 grader, var der ikke koldt, hvis man fandt en lækrog med sol. Alligevel kan en varm trøje og lange bukser anbefales!

En anden udflugt gik til Val de Heremence, som er en sidedal til Val de Herens. Helt oppe i bunden findes Grande Dixence, som er en 285 m høj dæmning. Man kører fra Vex og op over Pralong til parkeringspladsen ved foden af dæmningen. Den hårde tur er at spadserer op til dæmningen eller man kan tage svævebanen op. Dæmningen blev konstrueret i 1961-65 og reservoiret (Lac de Dix) har en kapacitet på 400 mill. m3, er 6 km lang og ligger i 2364 moh.. Selve dæmningen har et volumen på 6 mill. m3, og er 200 m tyk i bunden og har en længde i toppen på 700 m. Et helt fantastisk stykke ingeniørarbejde.

På vej tilbage gjorde vi stop ved Euseignes pyramider, som findes i udkanten af byen Euseigne i Val de Herens.

Euseignes pyramider er et naturfænomen, som opstod i istiden for 15000 år siden. Her blev den tilbageværende moræne vasket ud, men hvor stenplader forhindrede erosionen, blev disse underlige formationer tilbage. De kaldes også ’demoiselle coffées’, som betyder ’unge damer, der bærer hat’ og ’cheminées des fées’, som betyder ’feernes skorstene’.

Og man må undres over, hvordan de øverste sten kan blive liggende i så land tid.

Hvis man er til varmt vand i poolen, så er termalbadet i Brigerbad lige sagen!

Her findes en række pools, vandrutschebane og strømbad. Temperaturen i de forskellig pools varierer noget – den varmeste findes i grottebadet og er 42 grader varm.

Strømbadet er meget stort, hver halve time kører det på fuld kraft, hver halve time på halv kraft. Når det kører på fuld kraft er det meget svært for selv en voksen at stå fast og der hvor man får mest fart på, ja der ’sejler’ man ind i andre og vælter dem rundt.

I kan finde de andre afsnit i beretningen her: